RSS

Naučte se odpočívat

02 led

Myslím, že povědomí i realizace zdravého stravování a sportu už je v dnešní době na slušné úrovni. Ale je tu ještě třetí, bohužel stále velmi opomíjená a podceňovaná zásadní složka pomyslného trojúhelníku, a tou je odpočinek. Všechny tyto tři složky: vhodná strava, přiměřený pohyb a odpočinek by měli být vyváženě naplňovány, jenže tomu tak není. Setkávám se se sportovci, kteří zvládají nemalé tréninkové dávky, mají dobře složený jídelníček, ale vůbec nevěnují čas relaxaci. Jejich výkony se nezlepšují, nebo v horším případě jim tělo své vyčerpání dává najevo zdravotními problémy. Také potkávám lidi, co se rozhodli postavit si dům a několik let v kuse nemají volný víkend, protože „pořád je co dělat, tak přeci nepojedu na výlet“. Což často končí podlomeným zdravím, rozpadem vztahu apod. Přepracovaní podnikatelé, vyčerpané maminky a mohla bych pokračovat dalšími příklady. I já jsem doplatila na to, že jsem si nedovolila odpočinout. Kéž bych tenkrát byla chytřejší, protože některé věci už se vrátit nedají. Proto vás prosím, naučte se odpočívat. V jedné knize jsem četla úžasnou větu, která zněla asi takto: není zásadní, jak vysokého věku se dožijeme, ale jak kvalitním životem budeme žít. V mediích čas od času zazní informace o neustále se zvyšujícím věku, kterého se dožíváme. To ale nevypovídá nic o tom, jak kvalitní život lidé vedou. K čemu je dobré, že se lidstvo dožívá stále vyššího věku, když přímo úměrně s tím, dokonce enormně rychleji stoupá procento výskytu rakoviny, cukrovky a dalších velmi závažných onemocnění? Pokud máte vyčerpaný organismus, to že jíte zdravě a sportujete, vás neochrání. Myslete na to, že nejsme stroje a pokud chceme být dlouho fit a užívat si života, musíme o sebe pečovat. A to neznamená jenom jíst dobře a sportovat, ale také odpočívat.

Nezapomínejte na odpočinek

ZDRAVÝ TROJÚHELNÍK

1. Vhodná strava

Názorů na to, jak má ideální zdraví prospěšná strava vypadat je asi tolik, kolik je poradců pro výživu.

Za mě je to plnohodnotná rostlinná strava bez lepku, cukru a kávy. Vím, že to možná pro někoho zní šíleně, ale po 10 letech studování výživy, práci v nemocnici, v lékárně a praxi v poradně jsem dospěla k poznání, že takhle je to nejsprávnější. K praktikování tohoto způsobu stravování jsem se ovšem dostávala celých těch 10 let.

Na začátku je důležité rozhodnout se a udělat první krok, vybrat si ten správný směr, který vám bude vyhovovat a myslet na to, že každý máme svůj čas, jak rychle budeme změny zařazovat. Hlavně si pamatujte, že se vždycky můžete vrátit na správnou cestu.

Pokud tíhnete stejným směrem jako já a ptáte, co si dát při takovém způsobu stravování na talíř, určitě by vás mohla inspirovat kuchařka vydaná v loňském roce, která je také čistě rostlinná, bez lepku a cukru. Jmenuje se Lahodně s Elou, na trhu už jsou dva díly, tak pokud ji ještě neznáte, určitě se na ní při příští návštěvě knihkupectví mrkněte. Samozřejmě je tu spousta knih vydaných už dříve. Mojí nejoblíbenější kuchařkou stále zůstává Biolenka, Vědomé vaření.

2. Přiměřený pohyb

Dříve jsem si myslela, že čím víc si dávám do těla, tím líp. Dnes už se tomu směju. Ať si vyberete jakýkoliv sport, pokud ho budete dělat „vrcholově“ vždycky bude něco, co si při něm na svém těle budete přetěžovat a ničit.  Aby byl pohyb zdraví prospěšný, nejde o to, lámat rekordy. Důležité je, aby byl součástí vašeho života, byl provozován pravidelně a přiměřeně ke zdravotním dispozicím, kondici a věku. Ideální pohyb by měl sloužit k udržení zdravé tělesné váhy, pohyblivosti kloubů, dobré kondice, vitality a udržování dobrého stavu srdečně cévního systému.

Nezapomínejte na pobyt na čerstvém vzduchu a slunci.

3. Odpočinek

Stres, ať už je pracovní, nebo jiný,  mění pochody v našem těle a pokud trvá dlouhodobě, vede ke vzniku nemoci. Kromě toho určitě víte, že když jste unavení a vyčerpaní, nemáte zrovna náladu jít si zacvičit a stěží zvládnete odepřít si kávu, nebo čokoládu. Proto je potřeba zaměřit se na odpočinek a poté se vám ve všech oblastech povede lépe.

Byla doba, ještě tak před rokem, kdy jsem na sebe naložila strašnou hromadu práce a úkolů a ještě jsem si poklepávala na rameno, jak jsem dobrá, když toho tolik zvládnu. Pořád jsem si říkala, až dodělám tohle nebo tamto, budu mít víc času, ale pak se hned objevilo něco jiného, co jsme musela udělat. Dělala jsme to tak dlouho až mi moje tělo řeklo dost. Teď už díky bohu vím, že nebylo za co se chválit, že ten, kdo se po práci doma natáhne na gauč, nemusí být nutně lenoch, ale někdo, kdo ví, kdy už bylo práce dost a je čas si odpočinout.  Loni mi došlo, jak málo odpočívám a kolik je věcí, které bych chtěla dělat a nedělám. A zjistila jsem, kolik lidí neodpočívá stejně jako já a doplácí na to svým zdravým. Proto jsem loňský rok nazvala rokem odpočinku a snažila se to změnit.

Možná je to i váš případ. Máte práci a povinnosti po celý den, večer padnete s těžkou hlavou do postele, spánek stojí za nic, ráno se vzbudíte unavení a celý ten kolotoč začíná na novo a před vámi nic, na co byste se mohli těšit. Pokud se v tom vidíte, je na čase s tím něco udělat. Zkuste si po dobu jednoho týdne každý den zapsat, kolik času jste věnovali práci a povinnostem a kolik sami sobě, sportu, zábavě a odpočinku. Máte se stále na co těšit?

Snažte se vymezit si každý den svůj čas pro odpočinek. Může to být třeba hodinová pauza po obědě, ranní meditace, zásada že po 20h večer už nebudete nic dělat, pravidelná setkání s přáteli, masáž, návštěva divadla, sauny, lekce jógy. Cokoliv, co vás napadne a je pro vás realizovatelné. Začněte třeba s menším časovým úsekem, stačí 20 minut a snažte se ho postupně prodlužovat.

Kromě těchto denních chvilek pro sebe by bylo fajn, naplánovat si jednou měsíčně celý den pro sebe, nebo pokud to jde, klidně celý víkend. Nebojte se domluvit s partnerem, manželem, či přítelkyní, každý potřebuje občas chvilku pro sebe, takže se můžete vystřídat.  Nebo dejte děti na víkend k babičce a podnikněte něco společně. Dělejte cokoliv, co pro vás představuje odpočinek.

Jednou za půl roku, nebo čtvrtletí si naplánujte kratší, či delší dovolenou. Najděte způsob, jak si odpočinout od všeho, co je pro vás všední a každodenní rutinou.

Každý den chvilka, jednou za pár týdnů den a jednou za pár měsíců alespoň týden volna, to přeci nezní tak nepřekonatelně? Napište si seznam všeho, co byste rádi dělali a neděláte a začněte si ho plnit. Nezapomínejte na to, že volný čas se sám neobjeví, musíte si ho udělat!

Reklamy
 

Vlastnosti: , ,

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: