RSS

Svalové křeče ke sportu patřit nemusí, zbavte se jich

19 čvc

Mnoho sportovců trápí během sportu svalové křeče. Jedná se o tak nepříjemnou záležitost, která téměř znemožňuje pokračovat v dané sportovní aktivitě. Křeče se ale mohou dostavovat také po zátěži, mnohdy až v noci.

Křeč je definována jako extrémní stah, v tomto případě, kosterní svaloviny, který je výsledkem zvýšeného nervového dráždění.

Nejčastější příčiny křečí ve sportu

  • Svalové přetížení  – nadměrná a nepřiměřená fyzická aktivita bez náležité regenerace.
  • Dehydratace – špatné zásobení těla tekutinami.
  • Nedostatek hořčíku a dalších minerálních látek, k jejichž ztrátám dochází při zvýšené fyzické aktivitě.

3 základní a jednoduché kroky proti vzniku svalových křečí

NEPŘETĚŽUJTE SE. Sportovní aktivity přizpůsobte své fyzické kondici. Nesportujte nárazově, ale rozložte si zátěž rovnoměrně do celého týdne. Nezapomínejte, že ke každé sportovní činnosti patří řádné protažení (strečink) a regenerace (plavání, sauna, masáže…)

DODRŽUJTE PITNÝ REŽIM. Nejen při sportu je důležitá hydratace organismu. Nesoustřeďte se pouze na pitný režim během fyzických aktivit, pokud během dne nebudete pít, při sportu už ztráty nedoženete. Množství a druh tekutin před, během a po sportu už je hodně individuální, záleží na Vaší hmotnosti, druhu, intenzitě a délce trvání pohybové aktivity a také na teplotě vzduchu.

DOPLŇUJTE ZTRÁTY MINERÁLŮ, PŘEDEVŠÍM HOŘČÍKU. Jeho nedostatek je nejvíce spojován se vznikem křečí.

Jak doplnit ztracené minerály: 

Pestrou a vyváženou stravou. Denně konzumujte čerstvé a pestré druhy ovoce a zeleniny, ořechy a semínka, celozrnné obiloviny (přílohy, pečivo, müsli, snídaňové cereálie….), zakysané mléčné výrobky.

Jak doplnit ztráty hořčíku:

Hořčík (magnesium) – jeho nedostatek souvisí se vznikem svalových křečí. Je nezbytný pro vstřebávání vápníku, dalšího velmi důležitého minerálu. Na druhou stranu vysoké dávky vápníku snižují schopnost těla vstřebávat hořčík.

Co přispívá k deficitu hořčíku: zvýšená fyzická aktivita, konzumace velkého množství masa, alkohol, káva, stres a některé léky.

Zdroje hořčíku ve stravě – celozrnná mouka a výrobky z ní, pšeničné klíčky, ovesné vločky, neloupaná rýže, jáhly, minerální vody, ryby, vejce, mléko, luštěniny, špenát, avokádo,  ovoce (banány, ostružiny, fíky), kakao, ořechy, semínka (mandle, mák).

Doplňky stravy s obsahem hořčíku:

Při vyšším fyzickém zatížení, které doprovází svalové křeče, nebo pokud jsou křeče hodně časté i při ne tak náročném výkonu, je vhodné doplnit hořčík také formou výživového doplňku.

Nejrozšířenější bývá mezi lidmi konzumace magnesia ve formě rozpustných šumivých tablet, což není nejvhodnější. Tabletka sice má žádaný obsah hořčíku, ale jeho vstřebání do těla z této formy je velmi malé.

V případě, že Vás křeče trápí při sportu pravidelně, i při menší zátěži, je vhodné i hořčík užívat pravidelně a ne pouze nárazově. Pro pravidelné užívání doporučuji užívat hořčík v běžných, polykacích tabletách.

Vstřebávání hořčíku podporuje vitamin B6, proto je vhodné kupovat hořčík i v kombinaci s ním. Velmi osvědčeným výrobkem je Magne B6.

Vhodnou formou je také tekutý hořčík. Ten se ale hodí spíše na nárazové užívání. V případě, že Vás křeče trápí jen nárazově, po velké fyzické zátěži, užijte večer, den předem a ráno v den zatížení ampuli s tekutým hořčíkem.

Než začnete jakýkoliv přípravek užívat, přečtete si pečlivě příbalový leták, věnujte pozornost hlavně správnému dávkování a také upozornění, v jakých případech není vhodné jeho užívání.

Pokud se u Vás vyskytují křeče pravidelně, i když se sportovní aktivitě příliš nevěnujete, doporučují konzultovat tento stav s lékařem. 

Tip na závěr: mnoho sportovců, ať už rekreačních, či závodních konzumuje často po skončení sportovní aktivity pivo. Pivo s obsahem alkoholu ale není po sportovní zátěži to pravé. Když vynechám fakt, že velmi zbrzďuje svalovou regeneraci, alkohol rozkládá v těle hořčík a podporuje jeho vyplavování, takže nepřímo může podporovat vznik křečí. Naopak nealkoholické pivo je po sportu ideální volbou. Doplní energii, tekutiny i ztracené minerály. 

Reklamy
 

Vlastnosti: , , ,

5 responses to “Svalové křeče ke sportu patřit nemusí, zbavte se jich

  1. Filius

    21/07/2013 at 17:03

    Děkuju za tipy. Věnuji se bojovým sportům a křeče mě v poslední době hodně trápí. Na posledním tréninku mě chytla křeč do lýtka, a sval se až nepřirozeně „cukal“.

     
  2. Petr

    13/10/2013 at 13:18

    Výbornej článek,na netu je toho hodně,ale tohle mi dalo nejvíc věcných informací…díky!

     
  3. Sirina

    26/08/2015 at 08:56

    …Dobrý den, mívám křeče hlavně ve vnitřním stehně a někdy v lýtku – v noci, nebo i když dlouho sedím v jedné poloze… vždy musím vypít cca deci vody s rozmíchanou solí a do 2-3 minut křeče poleví… nikdo to nechápe, chtěla bych vědět váš názor… děkuji, přeji hezký den…

     

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: