RSS

Zahřejte své tělo správným jídelníčkem

01 bře

Denně mám možnost ve své poradně nahlédnout do mnoha jídelníčků. A stále se v nich i v průběhu zimy setkávám s letní zeleninou, tropickým ovocem a velkou spoustou jiných, tělo ochlazujících potravin a pokrmů. I nyní na začátku března, kdy je před námi minimálně ještě měsíc zimního počasí je potřeba tělu dodávat potraviny a pokrmy, které nás zahřejí, dokážou pomoct překonat zimu a také neoslabují tělo a podporují tak obranyschopnost organismu před onemocněním.

Každý máme schopnost vnímat, zda jídlo, které konzumujeme, je teplé, studené, horké, vlažné. Ale vím, že je těžké, představit si, že by nějaká potravina měla v těle zahřívající, nebo ochlazující funkci. Uvedu ale jeden příklad, který by mohl být blíže všem. V posledních letech jsme si velmi oblíbili zázvor. Kdo ho zná, ví, že po jeho konzumaci můžeme cítit, jak se nám v těle rozlévá teplo. To je zahřívající funkce zázvoru. Na druhé straně třeba ledový salát, nebo tropické ovoce způsobují ochlazení, které je vítané v horkých letních měsících, ale v zimě akorát snižuje imunitu.

zapečené těstoviny se špenátem

Příklad běžného, na první pohled zdravého, ale v zimě nevhodného jídelníčku:

• Snídaně: Pečivo, šunka, sýr, rajče
(šunka a sýr jsou studené a rajče je ochlazující letní zelenina)
• Dopolední svačina: Pomeranč, jogurt
(jogurt je studený a pomeranč má ochlazující funkci)
• Oběd: Kuřecí stehno, bramborová kaše, červená řepa
(oběd je v pořádku a bývá nejmenší problém i v běžném jídelníčku, většinou se jedná o teplé jídlo, což je pro organismus v zimě velmi žádoucí)
• Odpolední svačina: Ovocné kefírové mléko
(další studená složka jídelníčku)
• Večeře: Pečivo, zeleninový salát – rajče, paprika, okurka, balkánský sýr
(velké množství letní, ochlazující zeleniny v kombinaci se studeným sýrem)

V jídelníčku chybí sezónní zelenina a ovoce, má příliš velký podíl živočišných bílkovin a obsahuje málo teplých jídel.

Návrhy na zdravý, tělo zahřívající zimní jídelníček:

• Snídaně: Ovesná kaše s jablky a skořicí
(Teplé jídlo se zimní zeleninou a kořením podporujícím zahřátí organismu. Zahřátí můžete ještě zvýraznit čajem s přidáním zázvorové šťávy. Po takové snídani bude určitě ranní vstup do chladného venkovního počasí mnohem příjemnější).
• Přesnídávka: Polévka – drůbeží vývar se zeleninou a nudličkami
(V zimě by polévka měla být zastoupena v jídelníčku denně. Je teplá, takže na chvíli zahřeje tělo, obsahuje minerály a vlákninu ze sezónní zeleniny a také zasytí více, než studené potraviny. Polévkou také dostanete do těla tekutiny, jelikož v zimě je více než v jiném období problém s dodržováním pitného režimu).
• Oběd: Hovězí plátek na houbách, rýže
(Teplé jídlo, rýže v ideálním případě kulatozrnná natural, která je vhodná zejména v zimě).
• Odpolední svačina: Knäckebrot, luštěninová pomazánka, celerový salát s jablky a zázvorem
(Luštěninová pomazánka není tak ochlazující jako sýry, nebo jogurty. Jablko a celer jsou sezónní plodiny, takže zajišťují přísun vitaminů a minerálů, a přidání závoru tak tvoří výborný zimní salát).
• Večeře: Luštěninový salát s mrkví a těstovinami
(Teplý luštěninový salát s obsahem sezónní zeleniny prohřeje a dobře nás zasytí).

Pastyňákový krém

Pravidla pro zimní jídelníček:

1.)  Zařazujte denně polévku. Střídejte jejich konzistence (vývary, zahušťované…) a také druhy (luštěninové, luštěninové se zeleninou, zeleninové, masové). Polévka může být i součástí snídaně.
Vyzkoušejte:
Čočková polévka s klaso klobásou
Kapustová polévka s červenou čočkou
Čtěte více: 
Zdravé polévky jako nepostradatelná součást našeho jídelníčku

2.) Dbejte na zimní zeleninu, ta letní vám nedá v zimě tolik potřebné vitaminy a minerální látky a navíc vás bude neustále ochlazovat.
Čtěte více:
Sezónní ovoce a zelenina – PODZIM, ZIMA

3.) Alespoň 50% (v lepším případě 80%) zeleniny by mělo být v zimě tepelně upraveno, zbytek tvoří zelenina a ovoce v čerstvé podobě, třeba ve formě salátů a poslední, nezanedbatelnou součástí by měla být malá část kvašené zeleniny.
Vyzkoušejte: 
Zeleninová kaše tří barev
Mléčně kvašená zelenina

4.) Místo studených mléčných výrobků (sýry, jogurty, kefíry) volte častěji luštěninové pomazánky, nebo luštěninové saláty.
Vyzkoušejte:
Cizrnová pomazánka
Čočkový salát s mrkví

5.) Snažte se mít každý den teplý oběd, nejlépe s obsahem vařených obilovin, které jsou zdrojem vlákniny, minerálů, pozvolna se vstřebávajícíh sacharidů a také přivádí do těla tekutiny.
Vyzkoušejte: 
Pšeničný bulgur s pórkem a zelenou paprikou a zázvorem

6.) Místo obilných (cereálních) snídaní, nebo svačin typu jogurt míchaný s müsly, nebo jinými cereáliemi volte teplé obilné kaše. Použít můžete vločky, nebo obilné kaše nomina.
Vyzkoušejte:
Ovesná kaše
Superobilná kaše se švestkami a skořicí
Pohanková kaše s mákem
Vařený oves s jablky  praženými mandlemi

7.) V zimně tělo potřebuje více tuku, tak se nebojte občas zařadit i tučnější rybu, nebo zeleninu restovanou na oleji.

8.) Jako pitný režim jsou vhodné čaje. Výborným čajem pro celodenní pitný režim je čaj Bancha, nebo Kukicha, zelený tříletý čaj bez obsahu kofeinu a jiných negativních látek. Do čaje můžete přidávat nakrájený zázvor, nebo z něj vymačkanou šťávu.

Přeji všem krásný závěr zimy bez studených končetin ;-)

Reklamy
 

Vlastnosti: , , , , ,

5 responses to “Zahřejte své tělo správným jídelníčkem

  1. yvonstudnicka@seznam.cz

    02/03/2013 at 14:31

    Dobrý den. p.Škramlíková.Nerada Vás obtěžuji ale píši Vám ohledně E-MAILU ve kterém jsem Vás žádala o Vaše doporučení k chirurgickému zákroku ohledně odebrání části žaludku.Jen doufám že jsem se Vás nikterak ne dotkla.?Jeli nutná osobní návštěva u Vás .Tak se objednám. Předem Vám mnohokrát děkuji. Studničková Ivana

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      05/03/2013 at 08:48

      Dobrý den, omlouvám se, asi tu došlo k nedorozumění, jelikož jsem si teď prohlédla emaily a poslední email mám od Vás ze dne 10.3. 2011. což je před dvěma lety. V poslední době mi žádný email od Vás nepřišel, určitě bych na něj reagovala. Můžete mi ho prosím poslat znovu?? Děkuji

       
  2. Mimo.ň

    02/03/2013 at 23:44

    Co si ale počít, když teplé jídlo obecně nemám ráda?

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      05/03/2013 at 08:52

      Pokud Vám není zima, tak se držte toho, co je Vám příjemné, jen se snažte alespoň konzumovat sezónní zeleninu a ovoce a můžete přidávat zázvor i do studených pokrmů.

       

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: