RSS

Je lepší sportovat ráno na lačno, nebo až po snídani?

23 říj

Ať už máte ráno v plánu cestu do práce nebo sportovní aktivitu, rozhodně se nejdříve nasnídejte.

Ačkoliv je určitě ještě hodně těch, kteří ráno odchází z domova bez snídaně, v poslední době dostalo snídání takovou osvětu, že tomu konečně lidé začali přikládat důležitost a snídají. Co však stále zůstává otazníkem je, zda snídat i před sportovní činností, nebo trénovat na lačno.

Ráno po probuzení, nebo během dne, pokud se dlouho nenajíme, je v krvi nízká hladina cukru. Z laického pohledu by se mohlo zdát logické, že pokud tělo nemá v krvi dostatečné množství cukru, které by mohlo sloužit jako zdroj energie, začne čerpat z našich tukových zásob a my budeme hubnout.

Proč se tedy nedoporučuje při hubnutí hladovět? Proč je tak důležitá snídaně? A proč při hladovění přicházíme o svalovou hmotu, když zásoby tuku jsou téměř nevyčerpatelné? →

Pro náš nervový systém (mozek) je výhradním zdrojem energie cukr. Proto je důležité udržovat si specifickou a vyrovnanou hladinu krevního cukru. Určitě jste někdy zažili, že jakmile se dlouho nenajíte a klesne vám hladina cukru v krvi, cítíte se podráždění, nervózní, nesoustředění atd. Jakmile se najíte, cukr se doplní a vše je opět v pořádku. Pokud ale nízkou hladinu krevního cukru budeme ignorovat a bez doplnění energie půjdeme sportovat, přinutíme své tělo k nouzovému řešení. Náš organismus si totiž nemůže dovolit vyčerpat všechen cukr z krve a pak se teprve shánět po novém. V případě nízké hladiny krevního cukru, kdy nedojde k jeho doplnění potravou (nesnídání, nebo vynechání jídla během dne) začne organismus čerpat zásoby svalového a jaterního glykogenu. V krajním případě (pokud by sportovní zatížení trvalo delší dobu a bylo intenzivního rázu, nebo také pokud by nedošlo k doplnění energie po takové zátěži) začne po vyčerpání zásobního glykogenu štěpit svalovou bílkovinu, kterou v játrech přemění na cukr a pošle do krve. Proč tělo čerpá zásobní glykogen, nebo svalové bílkoviny a ne tuk, jak si myslíme?

Pro spalování tuku je potřeba určitá hladina cukru v krvi. V odborných publikacích se tomu říká „tuk se spaluje v ohni sacharidů“. Představte si spalování tuku, jako když přikládáte do kamen dvěma druhy dřeva. Jedno polínko je tuk, a to, aby dobře hořelo, potřebuje k sobě druhé polínko, cukr.

Pokud se ráno nenasnídáme – nemáme energii pro mozek a zároveň nemáme dost cukru, aby mohlo docházet ke spalování tuku. Takže je tělo nuceno odbourat zásoby cukru ve svalech a někdy také poslední zdroj energie – svalovou bílkovinu. Když se tak stane, mozek a nervový systém má dost cukru pro svoji činnost a také je dost cukru pro spalování tuku. Což ale znamená, že zároveň se spalováním tuku si zbytečně vyčerpáváme svaly a odbouráváme svalovou hmotu.

Důsledky →

Únava – odčerpávání zásobního cukru a přeměna bílkovin na cukry je náročný děj, který nám odčerpává spoustu energie.
Nízká výkonnost – bez dostatečného přísunu energie, nemůžeme očekávat žádné výkony, natož abychom z pohybu měli radost a potěšení.
Zpomalení metabolismu vlivem ztráty svalové hmoty – čím více aktivní svalové hmoty máme, tím rychlejší je náš metabolismus a naopak.

Všechny důsledky vedou ke znepříjemňování pohybové aktivity a rozhodně nejsou prospěšné pro hubnutí.

Pokud se během cvičení spaluje zásobní cukr, nebo bílkoviny, už během sportovní aktivity může člověk pociťovat slabost, únavu a hlad. Po konzumaci běžného jídla se nedostavuje pocit nasycení, a to nutí ke konzumaci většího množství stravy. Pocit únavy, chutí, nebo nedojezení většinou přetrvává celý den.

Pokud se při cvičení spaluje tuk, po dokončení fyzické aktivity nebývá pociťován velký hlad. A po následné konzumaci běžného jídla, dochází k pocitu nasycení. Člověk není unavený, naopak se cítí příjemně svěží a neprovází ho celodenní pocit nedojezenosti a chutě.

Jak se nasnídat když

  • ráno nemáme v plánu sportovní aktivitu

Snídaně by měla být nejpozději do hodiny po probuzení. Měla by zahrnovat sacharidovou složku (pečivo, cereálie, müsli…), bílkoviny (jogurt, sýr, šunku, luštěninovou pomazánku…) a ještě kousek ovoce, nebo zeleniny.

  • máme trénink ráno, ale ne hned po probuzení

Snídani si naplánujeme tak, aby mezi ní a pohybovou aktivitou byla alespoň 1 hodina, lépe 1,5 hodiny pauza. Je to prostor pro kvalitní trávení, vstřebání přijaté energie pro svalovou práci a zároveň aby nás při sportu netlačilo jídlo v žaludku. Složení je stejné, jako v den bez sportovní aktivity, ale snídaně by neměla obsahovat zeleninu.  Pokud chceme hubnout, půl hodiny po sportovní aktivitě přijímáme pouze tekutiny. Pokud cvičíme pro kondici, nebo trénujeme na zvyšování výkonnosti, najíme se co nejdříve po skončení sportovní činnosti.

  • máme trénink téměř hned po probuzení

Pokud máme naplánovanou sportovní aktivitu velmi brzy a začínáme s ní prakticky chvilku po probuzení, není vhodné sníst běžnou snídani, zároveň není ani ideální nesnídat vůbec. Je potřeba tělu dodat alespoň menší množství lehce stravitelné energie, která nezatíží trávení. Jídlo by mělo být sacharidové povahy. Můžeme zvolit například půlku banánu, malou müsli tyčinku, kousek bábovky, 2 lžíce ovesných vloček… Po skončení pohybové aktivity si pak dáme běžnou snídani bez časové prodlevy.

Vhodným sportem nalačno může být krátká procházka se psem, nebo jízda na rotopedu s novinami v ruce. Krásně si tím probudíme tělo, nastartujeme metabolismus, ale přitom se nejedná se o náročnou činnost vyžadující velký přísun energie, který by při nesnídání nutil tělo odbourávat svalovinu.

Nebojte se, že nic nezhubnete, v případě, že se ráno nasnídáte.

Ať už máme ráno v plánu trénink, nebo odchod do zaměstnání, či jiné aktivity a činnosti, v případě nesnídání si hned po ráno rozkolísáme hladinu krevního cukru a pak už se to s námi, jak s oblibou říkám, poveze celý den. Konzumací snídaně si přes den lépe udržíme vyrovnanou hladinu krevního cukru a vyhneme se tak chutím a hladu, hlavně ve večerních hodinách. Zároveň budeme mít během dne dostatek energie na plnění všech úkolů a aktivit. To platí nejen v případě snídaně, ale jakéhokoli jiného vynechaného jídla. Ať už je to snídaně, nebo svačina, co přes den vynecháme, akorát nás celý den bude honit mlsná, a když všem chutím odoláme, většinou nás to večer zlomí a div nesníme i dvířka od lednice

Je vám povědomá tato věta: „celý den se držím, ale večer….“ :-) Pokud chcete mít vzorovou večeři, musíte začít u vzorové snídaně.

Reklamy
 

Vlastnosti: , , , , , ,

16 responses to “Je lepší sportovat ráno na lačno, nebo až po snídani?

  1. Han Ka

    23/10/2012 at 17:53

    Výborně!Konečně článek který má hlavu a patu co se snídaně týká.Všechno co píšete zní logicky a z vlastní zkušeností znám stavy jako když se člověk ráno nenají-celý den se kutálí dolů z kopce,alespoň já to tak mám.Takže tak jak jsem si myslela,článek o tom,jak je lepší ráno nejíst protože se spalují tuky,hážu do koše,Vaše vysvětlení a názor na věc je dostačující a velice dobře pochopitelný. Další článek který budu velice ráda sdílet.A co se kávy týká-pravda je,že je lepší si ji vychutnat jen jednou za čas než pít ji po litrech pro „energii“.Budu tedy pít svátečně,naprosto souhlasím.Takže teď už jen zbývá najít způsob,jak se ráno nakopnout pravou nohou vpřed-bez kávy a se zdravou snídaní tak,aby byla moje mysl a chuťové buňky dokonale uspokojeny.To si už ale asi musí najít každý svůj jídelníček sám a podle toho co mu chutná.Základy teď víme-to je nejdůležitější.Moc děkuji za úžasný článek!x

     
  2. chroustiik

    23/10/2012 at 18:31

    Dobrý den, díky za zajímavý článek. Často jsem řešila, jak naplánovat cvičení a před ním/po něm jídlo. A s tou večeří je to pravda:) Mějte se hezky, Lenka

     
  3. Jana

    24/10/2012 at 19:07

    Dobrý den, také moc děkuji za zajímavý článek. Když jsem ho četla, tak jsem si v duchu říkala, jak to píšete krásně srozumitelně,prostě aby to každý hned pochopil. Článek jsem četla včera večer, takže od dnešního rána se budu snažit snídat do hodiny od probuzení. To jsem nevěděla, že je důležité. A je pravda, že vždycky přemýšlím, když jdu třeba běhat nebo na aerobic, kdy a co mám jíst. I když to se týká spíš večeře. Chystáte i nějaký článek o večeři před sportem nebo po sportu? Hezký den, Jana

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      25/10/2012 at 08:04

      Tak to jsem ráda, že je to opravdu srozumitelné. Co se týče celkově jídla před a po tréninku, tak o tom zatím psát neplánuji, jelikož o tom raději vyprávím živě na přednáškách. To mi každý řekne, v jakou dobu chodí cvičit, co od cvičení očekává, o jakou jde sportovní aktivitu, jak dlouho trvá a jaké je intenzity atd. a já mu pak řeknu přesně na míru, kdy, co a kolik je vhodné sníst. Ty nejlepší informace si schovávám na přednášky a do knihy ;-)

       
  4. Jana

    25/10/2012 at 08:53

    Píšete knihu? To je super!!!!!!! Jsem hned 1. zájemce! Já jsem si říkala, že si ty Vaše stránky musím vytisknout a napadlo mě hned, že by bylo lepší, kdybyste měla knížku. A můžu se zeptat, kdy ji plánujete vydat? Nu a o té přednášce už jsme si psaly, že. Já doufám, že to vyjde, byla bych moc ráda. Mějte se krásně a těším se na další zajímavé články a výborné recepty. Zítra se chystám na Váš zdravý pudink. Jana

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      26/10/2012 at 07:59

      Jsem ráda, že by jste měla o knihu zájem, ale asi Vás trochu zklamu, zatím si jen střádám poklady atd. Možná nejdříve vydám kuchařku, kde shrnu všechny recepty z mých stránek. Ale s knihou o výživě jako takové je to těžké. Stačí se podívat do prodejny knih, je zavalená knihami o výživě. A mnohdy pak takové knížky končí za cenu 39,-Kč v levných knihách a já takhle dopadnout nechci. Takže v nadcházejících dvou třech letech budu přednášet a pak teprve budu reálně přemýšlet, zda by má kniha měla užitek.

       
  5. Jana

    26/10/2012 at 13:03

    Tak to Vám úplně rozumím a chápu to. Jste fakt skvělá. A já budu Vaše stránky zatím tisknout, abych si je mohla číst i někdy večer v posteli pod lampičkou. Mějte se krásně:-)

     
  6. Hanka

    27/10/2012 at 11:47

    moc pěkný článek s komplexní informací, díky!!! a na Vaše přednášky se už moc těším, doufám, že mi to časově vyjde…a knížka, to už bude jen třešnička na dortu:-)))

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      30/10/2012 at 14:14

      Dobrý den, přednášky budou od Ledna v Ústí, ale Teplice také plánuji. Každopádně o nich dám vždy v čas vědět, aby se lidé mohli podle toho zařídit. A kniha… snad jednou vyjde :-)

       
  7. čištění peří

    09/11/2012 at 22:43

    Dobrý den, jezdím do práce na kole ale vyjet nalačno bych asi chcípla cestou – takže snídat a jak říkali naše babičky „snídat jako král, o oběd se podělit s přítelem a večeři dát nepříteli“ ;)

     
  8. Pingback: Workout Diary: 32. den | PartyLite Obsession
  9. Petr

    16/04/2014 at 09:47

    Dobrý den, velmi mě zaujal článek ,zda snídat a nebo ne, jelikož podle jedné knížky OMG dieta jsem zhruba 10 dní zkusil nesnídat a k tomu jsem nasadil pravidelnou 3minutovou studenou sprchu. Mám z toho smýšlený pocit, jelikož se cítím více unaven a nemám tolik síly. Je mi 59let a pravidelně sportuji (tenis, běh,posilování)
    Podle různých reakcí jsem usoudil, že asi bude lepší se vrátit k původní běžné činnosti a to je snídat. Co myslíte vy?
    děkuji za odpověd Petr

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      18/04/2014 at 11:43

      Dobrý den, názory na výživu a všeho, co se jí týká se různí. Já zastávám názor snídat, jelikož hladina cukru v krvi je ráno na lačno nízká a je potřeba ji doplnit. Jinak budete poci´tovat slabost a únavu. Sám jste si vyzkoušel obě varianty a zjistil, co je Vám příjemnější, a toho se držte. Přeji krásné velikonoce J.

       

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: