RSS

Sypané, sladké snídaňové cereálie – vyberte si správně

10 úno

Ve větších obchodech najdeme uličku, kterou po obou stranách lemují regály plné krabic se sypanými snídaňovými cereáliemi (obilovinami), jak se jim v dnešní době s oblibou říká. Jeden obal krásnější než druhý a z každého na nás skáčou barevné slogany, proč právě tyto cereálie jsou ty nejlepší. 

Které jsou ale opravdu nejlepší? Jak se v tom vyznat a správně si vybrat vám poradí tento článek.

Podle čeho si vybírat sypané, sladké snídaňové cereálie?

Cereálie (obiloviny) jsou zdrojem sacharidů, tedy složitých cukrů (škrobů). Sladké snídaňové cereálie jsou ještě obohacené přidáním jednoduchého cukru, který jim dodává sladkost. Bílkovin i tuků je zde málo. Větší množství tuku obsahují jen cereálie s přídavkem ořechů, ale jelikož se jedná o zdraví prospěšné tuky, není to na závadu. Zároveň by měly tyto cereálie být zdrojem vlákniny. Z toho vyplívá, že to, co by nás na obalech těchto výrobků mělo zajímat, je obsah sacharidů, cukrů a vlákniny. 

         

V následující tabulce jsem uvedla velké množství sypaných snídaňových cereálií dostupných na dnešním potravinářském trhu. Najděte si v tabulce ty, které si dáváte ráno k snídani a pod tabulkou si přečtěte bližší hodnocení.

Množství sacharidů, cukru a vlákniny ve 100g výrobku*

Snídaňové Cereálie Výrobce

Sacharidy
– škroby
(g)

Cukry
(g)

Vláknina
(g)

1. Zdravá výživa, hubnutí

 

 

 

 

Dobrá vláknina BonaVita

34,5

18

16,5

Dobrá vláknina kakaová BonaVita

48,7

19,3

13,5

Dobrá vláknina celozrnné pšeničné lupínky s čokoládou a ořechy BonaVita

29,6

30,2

12,8

   

 

 

 

Fitness Nestlé

61,2

17,2

5,9

Fitness fruits Nestlé

46,3

29,4

5,5

Fitness yogurt Nestlé

52,1

23,4

5,1

Fitness chocolate Nestlé

51,1

23,7

5,4

   

 

 

 

Miss Fit natural Emco

66

12

3

Miss Fit s ovocem Emco

41,8

30,4

4,9

   

 

 

 

2. Cornflakes

 

 

 

 

Corn Flakes Kelloggs

76

8

3

Kukuřičné lupínky Emco

74,6

7,8

3

Ceral Fit vícezrnné lupínky BonaVita

67,4

16,5

3,2

   

 

 

 

3. Dětské cereálie

 

 

 

 

Nesquik Nestlé

45,8

30,4

6,7

Chocapic Nestlé

39,3

37

5,7

Cini minis Nestlé

42,9

32,8

4,1

Honey CHeerios Nestlé

44,2

35,1

5,8

Lion Nestlé

41,7

35,2

4,3

Ovesné křehké polštářky Emco

49,3

26

4,2

   

 

 

 

4. Pro srovnání

 

 

 

 

Ovesné vločky s vlákninou Emco

49,1

1,3

18,2

Chléb z celozrnného šrotu Activ 4 zrnný BonaVita

32,2

0,8

8,4

 HODNOCENÍ:

1. Skupina – Zdravá výživa, hubnutí …

Dobrá vláknina – má nižší podíl jednoduchého cukru, ale hlavně jak už sám název napovídá, se muže pyšnit nejvyšším obsahem vlákniny mezi všemi těmito cereáliemi, a rozdíl je opravdu významný. Jen škoda, že v době, kdy Dobrá vláknina přišla na trh, byl obsah vlákniny 22,8 a nyní je 16,5. I tak ale zůstává stále jedničkou.
Dobrá vláknina kakaová – nízký obsah cukru a také dobrý obsah vlákniny.
Dobrá vláknina celozrnné pšeničné lupínky s čokoládou a ořechy – tyto cereálie mají jako jediné, i když jen „o chlup“ více cukru než sacharidů. Je to tím, že obsahují hoblinky čokolády. Obsah vlákniny je ale dobrý.

Fitness – obsah vlákniny je u jednotlivých druhů Fitness cereálií stejný a srovnatelný s ostatními cereáliemi jiných výrobců. U základního druhu je nízký obsah cukrů, který se u ostatních zvyšuje. Nejvyšší ho má samozřejmě Fitness fruits, díky obsahu ovoce. Obsažené sušené ovoce je bohužel sířené, což je také u ostatních značek. Pokud už si koupíte sířené sušené ovoce, doporučuje se před konzumací důkladně promýt, to bychom si ale v případě sáčku s cereáliemi museli hrát na popelku. 

Miss Fit – cereální lupínky, především z rýže a pšeničné mouky vypadají jako cornflakes, ale tradiční cornflakes jsou z kukuřičné mouky. Obsah vlákniny je nízký. V případě Miss Fit natural je významně nízký obsah cukrů, naproti tomu Miss Fit s ovocem už mají cukru o dost více.

2. Skupina – Cornflakes

Cornflakes (kelloggs), Kukuřičné lupínky (Emco) – velmi nízký obsah jednoduchého cukru, bohužel ale i vlákniny.

Ceral Fit vícezrnné lupínky – nejsou cornflakes jako takové, jelikož kromě kukuřice obsahují také rýži. Vlákniny mají tyto cereálie málo a obsah cukru je ale s ohledem na předchozí skupinu značně vyšší. A právě na obale těchto cereálií na nás kouká štíhlé tělo ve sportovním postoji.

U této skupiny cereálií, vyrobených z kukuřičné a rýžové mouky si dejte obzvlášť pozor, abyste je konzumovali spolu s bílkovinami (nejlépe s jogurtem). Mohou mít totiž nepříznivý vliv na udržení vyrovnané hladiny krevního cukru. Více o udržení správné hladiny krevního cukru si můžete přečíst ZDE.

3. Skupina – dětské cereálie

Nesquic, Chocapic,Cini minis,  Honey CHeerios, Lion – jedná se o cereálie, které jsou reklamou směřovány hlavně pro děti. Jenže v porovnání s ostatními cereáliemi v tabulce si právě tato skupina stojí nejhůř. Nedoporučila bych je konzumovat dospělému, natož dětem. Obsah vlákniny je nízký a obsah cukru vysoký. V souvislosti s tím bych chtěla zmínit stoupající výskyt dětské obezity, problémy s vyprazdňováním důsledkem nízkého obsahu vlákniny (samozřejmě také nízké pohybové aktivity atd..) a závislost na cukru. Samozřejmě, jsou mnohem lepší volbou než různé čokolády, čokoládové tyčinky, sušenky s krémovými náplněmi ze ztuženého tuku atd, ale na druhé straně ani tyto cereálie nejsou tím nejlepším, co můžete svým dětem dát.

Ovesné křehké polštářky – vlákniny obsahují velmi málo. Obsah cukru je ale v porovnání s  ostatními výše uvedenými produkty zařazenými do dětských cereálií o 10 g nižší.


4. Skupina – pro srovnání

 Ovesné vločky s vlákninou i chléb z celozrnného šrotu jsou výborným zdrojem složitých sacharidů s téměř nulovým podílem jednoduchého cukru a značným obsahem vlákniny.

Proto 4 skupina vítězí nad všemi ostatními. Cereálie ze skupiny 4, nejenže nejsou zdrojem jednoduchých cukrů, ale mají i značně vysoký podíl vlákniny. Jelikož nejsou obohaceny o cukr, mají nižší energetickou hodnotu a tak si jich můžeme dát větší porci. Pokud bychom zvolili sladké snídaňové cereálie, kterým navyšuje energetickou hodnotu obsah cukrů, jejich množství na porci bude menší, to znamená i méně vlákniny.

Doporučené množství vlákniny je 25 – 40 g na den. Tuto normu lze bez problému splnit běžnou stravou, je však důležité, vybírat si vhodné potraviny. Pokud si dáte k snídani 50 g jemných ovesných vloček s vlákninou, dáte svému tělu plno kvalitní energie bez zatížení prázdným cukrem a v jedné takové porci bude 9,1 g vlákniny. Naproti tomu pokud byste si dali například 50 g cereálií cereal fit vícezrnné lupínky, obsah vlákniny v této porci bude pouze 1,6 g.

Pokud chcete, aby vám sladké snídaňové cereálie přinášeli prospěch,
dodržujte tyto pravidla:

  • vybírejte si cereálie s nízkým obsahem cukru a vysokým obsahem vlákniny,
    ..
  • sladké snídaňové cereálie míchejte pouze s neslazenými (přírodními) mléčnými výrobky (vhodný je jogurt nebo kefírové mléko, méně vhodné je běžné kravské mléko),
    ..
  • denně konzumujte pouze jednu porci,
    ..
  • zařazujte je do jídelníčku nejlépe ráno či dopoledne,
    ..
  • vybírejte si cereálie bez obsahu sušeného ovce, raději zvolte ty, které mají ořechy, a ovoce doplňte čerstvé,
    ..
  • dodržujte pitný režim – vláknina potřebuje vodu.  

*Poznámka k tabulce:  Na většině obalů od cereálií i jiných výrobků je v tabulce nejprve uvedeno množství sacharidů celkem (tím výrobce myslí složité i jednoduché cukry dohromady) a pod tímto údajem je napsáno „z toho cukry“. Takže si ještě musíte cukry odečíst od celkového množství sacharidů, abyste se dostali k přesným hodnotám jak sacharidů (škrobů), tak cukru. Některý výrobce ale píše rovnou sacharidy a cukry (jak jsem to uvedla v této tabulce), takže už nic neodečítáte.

Advertisements
 

Vlastnosti: , , , , , , , ,

7 responses to “Sypané, sladké snídaňové cereálie – vyberte si správně

  1. chroustiik

    11/02/2012 at 10:20

    Dobrý den Jano,
    děkuji Vám za přehledné srovnání! Jak já, tak mé předškolní děti cereálie milují. Jejich nejoblíbenější jsou čokoládové kuličky Ferda, zvířátka Márty, kukuřičné lupínky s medem a oříšky a ovesné polštářky (vše Emco). Dětské cereálie od Nestlé mi přijdou přeslazené. Snažím se jim kombinovat ty sladší třeba se samotnými kukuřičnými lupínky nebo se „žížalkami“ Bonavita Dobrá vláknina. Mé oblíbené jsou Alnatura špaldový „crunch“ a Bonavita Dobrá vláknina, i když častěji snídám „naslano“: pečivo se sýrem nebo šunkou.
    Ještě jednou díky: nejen za tento, ale i ostatní přínosné články!
    Lenka

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      15/02/2012 at 17:10

      Dobrý den Leni, děkuji za pěkný komentář. Cereálie, které Vy nebo Vaše děti rádi konzumujte sice všechny v tabulce zmíněné nejsou, ale dají se podle ní zhodnotit. Je výborné, že alespoň sladší varianty mícháte s těmi méně sladkými. A děkuji, že jste čtenářkou mých článků, protože bez čtenářů by tyto články nebyly ničím, než jen shluk písmen a slov. O to víc mě těší, když si dáte tu práci, napsat pod ně svůj názor. Děkuji. J.

       
  2. Magdallenne

    23/02/2012 at 17:37

    Díky za zhodnocení cereálií, je fajn vidět to tahle v tabulce. Jen mě trochu zaráží ty ovesné polštářky v dětských cereáliích… nepřijdou mi moc odlišné do např. Fitness yogurt, i když je fakt, že vlákniny je tam dost pomálu… Ale co jednou za čas nad nimi zhřeším. Ale nejraději mám Dobrou vlákninu, na tu nedám dopustit… a ještě lepší je zamíchat ji spolu s mlékem i kefírem.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      24/02/2012 at 10:17

      Dobrý den, jsem ráda, že Vám článek byl užitečný. Zařazení ovesných polštářků do dětských cereálií bylo schválně, protože dětí je mají celkem rády, víc než třeba dobrou vlákninu nebo Fitness jogurt, a jsou lepí než ostatní dětské cereálie.

       
  3. Petr

    10/03/2012 at 17:27

    Děkuji Vám moc za tento web, pomohl mě se lépe stravovat a na rozdíl od reklamy na Activii se opravdu „cítím lépe“.
    Ještě jednou děkuji, děkuji.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      12/03/2012 at 11:18

      Dobrý den, já děkuji Vám, jako čtenáři mých stránek za Vaši přízeň a jsem moc ráda, že mé rady Vám pomáhají k lepšímu stravování. Děkuji a přeji Vám pěkné blížící se Jaro. J. PS: můžete se těšit v dohledné době na nové, rozšířené stránky.

       
  4. Lída

    09/05/2012 at 20:44

    Tak o lupíncích Miss Fit jsem snad nikdy neslyšela, ráda vyzkouším. Děkuji za další tipy na obohacení jídelníčku :))
    Lída

     

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: