RSS

Sezamová pasta Tahini – rostlinný zdroj vápníku a zdraví prospěšných tuků

10 led

Ať už jste vegan, který hledá rostlinné potraviny s obsahem vápníku, zdravě se stravující člověk, který upřednostňuje rostlinné tuky bez obsahu cholesterolu, nebo rodič, hledající pro své dítko zdravější variantu sladkostí, bude pro vás sezamová pasta chutným a netradičním vylepšením jídelníčku v mnoha ohledech.

Sezamová semínka

Sezamová semínka obsahují zejména vápník, přičemž neloupaná semena jej mají podstatně větší množství než loupaná. Dále obsahuje vitaminy z řady B, vit E, důležité minerály draslík, hořčík zinek. Je doporučován při potížích s očima, s kůží, sliznicemi, nehty a vlasy. Je dobrý ale i na nervy, při depresích, na krevní oběh, pro sportovce na zvýšení imunity, pro těhotné a kojící ženy. Má příznivý vliv na ženský premenstruační syndrom a hladinu cholesterolu.

Sezamová pasta – TAHINI

Pasta Tahini, někdy také nazývaná sezamová pasta, se připravuje z drcených sezamových semínek a mořské soli. Existuje ve dvou variantách – buď z loupaných a pražených semínek (ta je u nás běžněji) nebo neloupaných (spíše ve východní Indii). Tahini je velmi podobná burákovému máslu, které je tolik populární v USA. Je velmi vhodná na dresinky do salátů nebo na zeleninové dipy. Smíchaná s různým kořením, s česnekem, křenem může sloužit jako vynikající pomazánka. Je tradičním základem známé pomazánky Hummus. Může také sloužit jako náhrada másla.

Sezamela

Sezamela je oslazená pasta tahini. Můžete ji použít stejně jako třeba nuttelu, chutná výborně i dětem. Sezamelu si můžete vyrobit doma, smícháním sezamové pasty tahini a tekutého sladidla (med, javorový sirup, sladěnka.. aj).

Rady a tipy:

  • Pokud budete pastu tahini, nebo sezamelu používat jen občas, je lepší uložit ji do chladničky, abyste zabránili žluknutí obsaženého tuku a prodloužili tak trvanlivost produktu.
  • Ořechy jsou výborným zdrojem nenasycených mastných kyselin, né každému je ale chroupání ořechů příjemné, pak je právě sezamová, či jiná oříšková pasta výborným řešením.
  • Já osobně používám tahini tak, že si každé ráno po snídani dám na chuť jednu lžičku. Zkuste to i vy.

 

 

Vlastnosti: , , , , , , ,

19 responses to “Sezamová pasta Tahini – rostlinný zdroj vápníku a zdraví prospěšných tuků

  1. hajni

    02/06/2012 at 01:09

    kúpila som si v anglicku, kde žijem, tahini a na obale sa udávalo nulove percento obsahu vapnika.Kde sa stratil?

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      04/06/2012 at 10:33

      Dobrý den, tak to opravdu netuším. Může jít o nějakou chybu. Před nedávnem jsem si koupila cizrnu a na obale bylo napsáno, že neobsahuje žádné bílkoviny.

       
  2. Alena

    13/09/2012 at 00:37

    Ahoj, včera jsem si jednu sezamovou pastu koupila…je smíchaná s medem.Čekala jsem příjemnou sladkou chuť..ale je to humus..fůůůj…to se neda pozřít. Bylo to dost drahé a jemi líto to vyhodit…nemůžu nikde najít žádný recept na něco v čem by se ta hnusná chuť mohla zamaskovat..už i proto že je to tak zdravé.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      13/09/2012 at 14:18

      Dobrý den, mnohem zdravější je varianta sezamové pasty bez cukru, ale pokud už máte tuto sladkou variantu, zkuste ji použít do ovesné či jiné obilné kaše, nebo zapracovat do těsta na lívance nebo palačinky a také by šla rozpustit v mléce pro přípravu pudinku ;-)

       
  3. Jana

    21/10/2012 at 10:57

    Dobrý den, já si Tahini také pořídila, že ho budu konzumovat jako Vy, ale zalepila se mi pusa něčím nechutným a musela jsem to rychle zajíst a zapít. Musím říct, že jsem to asi trochu tušila, protože jsem si řekla, že si ji kdyžtak budu dávat do ovesné kaše. Tam je to OK.

     
  4. Jana

    23/10/2012 at 22:13

    Mám přesně to tahini jako máte na obrázku-objednané ze Zdravé výživy Hronov. Hrozně fajn internetový obchod. A hummus určitě zkusím, děkuji za tip. Hezký den.

     
  5. chroustiik

    08/03/2013 at 10:45

    Dobrý den Jano, Tahini jsem poprvé ochutnala nedávno, je docela dobrý, maličko připomíná burákovou pomazánku (kterou miluji :). Zatím jsem jedla dle Vaší rady jen lžičku ráno, postupně se pustím do dalších variant. Kupovala jsem ho v Countrylife, teď je zrovna v akci (http://www.countrylife.cz/tahini-bez-soli-350-g-bio-horizon).
    Lenka

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      08/03/2013 at 13:49

      Tahini je výborná do cizrnového humusu, jako poleva na jogurt s cereáliemi a také do zeleninových kaší, například mrkvové s petrželí ;-)

       
  6. Peťa

    12/03/2014 at 14:26

    Dobrý den, o Tahini mi nemluvte!! :D Jsem závislák :D Každý den, si přidávám 3 polévkové lžíce do salátu.. Jen, co ho dojím, jdu se ještě „dojíst“ pár čajovými lžičkami.. Ovšem to by ještě nebylo tak hrozně, jenže já jsem občas schopná sníst půlku sklenice na posezení!!! Dokážu žít bez arašídového másla (i když nerada), dokázala bych se obejít pár dní (opravdu jen pár :D) bez oříšků… Ale žít bez tahini??? To nejde… Achhh.. Nedávno jsem si objednala 12 sklenic z internetu.. Hmm a mám 2.. Ono, což o to, zdravé to je.. Ale co si budem povídat – kalorické taky.. Jenže to prostě nejde se této závislosti zbavit.. Já ho milujuuu… Pro ukázku můj oběd, který si dělám už několik měsíců – cca 300 g jakékoli zeleniny nakrájené (zelí, paprika, rajče,.. prostě, co mám zrovna doma:) + koření (doporučuji kurkumu apod.) + sójová omáčka + sušené droždí + možno přidat fazole z plechovky, zavař. zeleninu… no mňamka největší…

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      13/03/2014 at 14:34

      Dobrý den, tahini je výborná záležitost, ale víte jak se říká: „Dobrého pomálu“ I zdravý tuk je v nadbytku pro tělo škodlivý. A místo klasického sušeného droždí raději lahůdkové ;-)

       
  7. Jana

    30/07/2014 at 06:34

    Dobrý den.Chtěla bych se zeptat, jaký vliv má na tahini výroba z praženéhé, nebo nepraženého sezamu. Na stránkách s raw potravinami je tahini vyrobené z nepraženého, šetrně mletého sezamu. Musí se tedy sezam pražit? Děkuji

     
  8. Hana

    02/11/2014 at 12:49

    Dobrý den, dcera mi přivezla pastu z Emirátů,ale nestačím ji využít do data spotřeby, je možné dát další neotevřené balení do mrazničky? Děkuji Hana

     
  9. Michal

    24/01/2016 at 18:38

    Koupil jsem si Tahinu v obchodě s Arabskými potravinami. Je moc dobrá. Chtěl jsem se zeptat jestli je jako burákové máslo?Má podobnou chuť ale vím že hodně lidí v USA je obézních právě pro to, že jedí burákové máslo. Tak si říkám jestli Tahina není to samé?

     
  10. Jiří Ludvik

    01/04/2017 at 21:41

    Dobrý den, zkusil jsem koupit ve zdravé výživě tahini s medem a můžu říci, že ta chuť je výborná.Jelikož celý život sportuji, tak jsem tuhle zdravou lahůdku zařadil do svého jídelníčku.Pomůže mi při regeneraci po těžkém tréninku.Čim je člověk starší, tím se regenerační schopnosti snižují a tahini je jeden z přírodních léků.😊

     

Zanechat Odpověď

 
