RSS

Co dělat, když se hubnutí po určité době zastaví

18 lis

Možná je to právě váš případ. S úspěchem jste shazovali svá nadbytečná kila, jenže po určité době se hubnutí výrazně zpomalilo, nebo zastavilo, aniž byste cokoliv změnili na svém dietním stravovacím režimu, nebo pohybové aktivitě. Často je tento stav doprovázen celkovou fyzickou i psychickou únavou a vyčerpáním. Je to signál, že vaše tělo potřebuje AKLIMATIZACI.

 

Co je to aklimatizace a proč je pro nás důležitá? 

Častou chybou v období stagnace hubnutí je stav, kdy si lidé začnou vyčítat, že něco dělají špatně, převážně, že stále moc jedí. Ještě více sníží příjem potravy a zpřísní svá omezení. Jenže to vede akorát k ještě větší únavě, a čím více se omezují, tím více mají sklony k úletům na extrémních potravinách a tím více se trápí tím, že selhávají.

Přestavte si, že vaše hubnutí je výstup na Mount Everest. Takový výstup není možné udělat na jeden zátah. V průběhu cesty je nutný pobyt v tzv. výškových táborech. Mimo jiné tyto tábory slouží k odpočinku a aklimatizaci organismu na nadmořskou výšku. Stejné je to i s naším tělem v případě hubnutí. Po určité době redukčního režimu je tělo unavené a potřebuje si odpočinout. Také se musí sžít s novou hmotností.

V době snižování hmotnosti převyšuje výdej energie nad jejím příjmem, takže část energie získáváme odčerpáváním zásob v našem těle. Takový děj je pro náš organismus náročný, a proto je po čase nutné, dopřát tělu odpočinek. Ten mu dopřejeme tím, že si na čas nastavíme stravu tak, aby se příjem rovnal výdeji. Tělo pak sice nehubne, ale na druhou stranu ani nepřibírá. Dlouhodobě sníženým příjmem potravy může docházet k deficitu některých mikroživin (vitaminů, minerálů atd..) a také se může zpomalit metabolismus. Stavy vyčerpání jsou často provázeny nechutí ke sportovní aktivitě a ta nám pak místo radosti přináší spíše nutné zlo. To všechno máme možnost v období aklimatizace napravit.

Jak vypadá strava a pohyb v aklimatizačním období?

Aklimatizační období nesmíte chápat jako dobu, kdy můžete hodit všechno za hlavu. Pokud tak uděláte, shozená kila naberete zase rychle zpátky, a čím více vybočíte ze správného režimu, tím hůř se do něj budete později vracet.

V době odpočinku si udržujte stále správné a zdravé složení stravy. V průběhu aklimatizace je vhodné zvýšit energetickou hodnotu přijímané stravy. V praxi to znamená zvětšení jednotlivých jídel a v rámci živin hlavně složitých sacharidů, které jsou často v dietním období velmi omezovány. Jedná se zejména o přílohy a pečivo. Také si dopřejte o trochu více cukru ve formě ovoce. Jídelníček občas proložte tučnější rybou nebo mléčným výrobkem. A pokud máte chuť třeba na svíčkovou, dejte si ji, jen nezapomeňte, že každé jídlo má svojí dietní porci. Když si občas dopřejete jídla, která až tak nekorespondují s dietním jídelníčkem, budete mnohem spokojenější a nebudete mít tendence se těmito jídly přejídat pod záminkou, že si je zase hodně dlouho nedáte.  

V rámci pohybových aktivit můžete trochu polevit a hlavně se chvíli zaměřte na jiné sporty. Vyměňte třeba posilovnu za zumbu, běhací pás za spining, pilates za plavání… Při výběru se nezabývejte tím, jak moc je daná aktivita přínosná pro hubnutí, takových si užijete dost v redukčním období. Zkrátka dělejte cokoliv, co přinese změnu do vašeho zajetého režimu a hlavně vám vrátí radost z pohybu.

Jak dlouhé by mělo být období aklimatizace?

Doba, než si tělo psychicky i fyzicky odpočine, je u každého rozdílná. Může to být od 1 až do 3 měsíců, ale i déle. Záleží na tom, kolik člověk v předchozím redukčním období shodil kilogramů a jak velká to byla zátěž pro organismus.

Zimní období je pro aklimatizaci velmi vhodné. V zimě by se mělo přirozeně více odpočívat. Tělo si v té době střádá energii. Když si dopřejete čas pro regeneraci, můžete se těšit na jaro, kdy jde hubnutí nejlépe a vytěžit tak z tohoto období maximu. Když si však nedáte říci a i přes zimu budete udržovat velmi nízký příjem potravy a trápit své tělo nadměrným sportováním, moc toho nezhubnete a na začátku jara budete neskutečně vyčerpaní. Proto se nebojte si odpočinout.

Potom, co si odpočinete, budete připraveni opět vykročit do další etapy redukce hmotnosti. S novou dávkou energie a posíleným odhodláním dosáhnout svého cíle vám půjde hubnutí mnohem lépe.

 

Vlastnosti: , , , ,

18 responses to “Co dělat, když se hubnutí po určité době zastaví

  1. Honza Převrátil

    18/11/2011 at 13:40

    Tak za tenhle článek dávám 1* :)
    Je to přesně můj případ, párkrát si to tedy ještě pročtu, abych si to dobře zapamatoval a pak „se těšte kila“ :)

     
  2. Irena

    01/02/2012 at 21:49

    Také moc děkuji za článek. Pořád jsem hledala odpověd, proč nehubnu, když to předtím tak krásně šlo. Jím podle výživové poradkyně a hodně cvičím a nyní přes dva měsíce vůbec nic nehubnu…byla jsem bezradná, ale ted si dám tedy pauzu. :-)

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      02/02/2012 at 07:44

      Výborně, věřím, že Vám to prospěje, psychicky i fyzicky si odpočinete a posléze zase hubnutí půjde. Tohle období je na hubnutí nejhorší, spíše se teď zaměřte na kvalitu konzumovaných potravin, jako je zelenina vhodná pro zimní období atd. Se snížením energetického příjmu počkejte tak do půlky března, to už začíná jaro a to je naopak velmi vhodné období na redukci hmotnosti a také jarní očistné půsty.

       
  3. Jana

    02/03/2013 at 14:57

    Ten článek je úplně celý pravdivý. Já hubla od září do Vánoc, shodila jsem 8kg. Přes Vánoce a skoro celý leden jsem zvolnila,ale přesně jak píšete-nepřejídala jsem se, jen jsem jídelníček nedodržovala tak striktně. A váha se mi stále držela na té hmotnosti, kde jsem skončila. A koncem ledna jsem opět najela na režim a nyní mám dole dalších 1,5 kg a cítím ve vzduchu, že s přicházejícím jarem všechno půjde snáz. I s pohybem to začne být lepší, těším se až vyrazím na kolečkové brusle, půjdu si zaběhat nebo zajezdit na kole. Jsem tak vděčná za tyhle Vaše stránky, hrozně ráda si je dokola pročítám a Vaše recepty u nás zdomácněly :-) Hezký den J.

     
  4. Andy

    05/12/2013 at 20:30

    Mockrát děkuju! :) Akorát mi teď začalo zkouškové období a tak se nahromadil celkově stres, začala jsem se stresovat z toho, že nic najednou nehubnu a prostě začarovaný kruh.
    Za poslední 2,5 měsíce jsem zhubla 8-9 kilo a teď se to nějak pořádně nechce hnout, Zkusím tedy přes Vánoce odpočívat, změnit sport trochu a nestresovat se váhou, ale budu se jen snažit udržovat :) Doufám tedy, že jsem to dobře pochopila! Díky :)

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      06/12/2013 at 12:57

      Pochopila jste to správně. Přes zimu si odpočiňte, nejen přes Vánoce. Koncem března, kdy už je tělo nastavené na jaro, se do toho zase můžete pustit se vší nastřádanou energii ;-)

       
  5. Božena

    07/01/2014 at 16:26

    To je sice všechno pravda bohužel jen pro mladé lidi. Jakmile se dostaví věk 50 a více tak hubnutí se stane nadlidské úsilí.Do věku át jsem po celej život měla pod výšku minus metr a pak to začalo.Jím zdravě,málo a večer pouze zeleninu a stejně mám 9kg nádváhy.Denně jezdím 40min na rotopedu a opět nic.V mládí je hubnutí brnkačka díky dobrému spalování, věkem se šíleně zpomalí metabolismus a je po udržení váhy natož hubnutí. Opravdu se s tím nic nenadělá. Úděl stáří.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      20/01/2014 at 15:02

      V tomto problému se bohužel podepisuje několik faktoru, kromě věku je to funkce štítné žlázy, geny, stav metabolismu ovlivněný celoživotním stravním chování, množství aktivní svalové hmoty atd. Je potřeba se také podívat, zda máte opravdu v pořádku stravu. Mnohdy si lidé myslí, že jedí zdravě, nebo dietně, ale s odborného hlediska to dělají chybně. A tak nemají očekávané výsledky za své snažení. J.

       
  6. Hynek

    13/03/2014 at 12:01

    Děkuji za článek. Já jsem začal hubnout od 1. ledna (novoroční závazek) a doteď mi to celkem šlo. Za necelého 2,5 měsíce jsem zhubl o 18 kg a najednou se mi to zastavilo. Byl jsem z toho trochu nervózní, ale teď jsem se uklidnil. Jinak vidím, že jsem asi nezačal v ideálním období, ale s tím už nic nenadělám. Tak teď budu čekat, jak se to bude vyvíjet. Letos chci totiž zhubnout ještě 16 kg. Řečí BMI – dostat se z kategorie Obezita 3. stupně do Nadváha. Momentálně jsem ještě v Obezita 2. stupně, ale chybí mi jen jedno kilo do Obezity 1. stupně.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      13/03/2014 at 14:41

      Dobrý den, 18kg za 2,5 měsíce je velké číslo a ohromná změna pro tělo, tak si teď chvilku odpočiňte a nechte svůj organismus sžít se s novou hmotností. Také platí pravidlo, že čím rychleji dolu, tím rychleji by to mohlo jít zpátky nahoru. Držím Vám palce při dalším hubnutí a přeji Vám dosažení ideální hmotnosti. J.

       
      • Hynek

        14/04/2014 at 23:09

        Děkuji za radu. Váha mi stála asi 14 dnů, nyní to jde zase dolů. Aktuálně jsem sundal 23,5 kila za 3,5 měsíce. Hubnutí jsem záměrně zvolil tak, abych si na konci plánu neřekl, že je konec a začnu opět, jak předtím. Jím, jen to co mi chutná, tedy žádné šílenosti, které bych si dával s odporem, ale s pocitem, že to dělám pro své zdraví. Hlavně jsem přidal pohyb (docela dost … :-)) a jsem proto přesvědčen, že žádnou velkou změnu pak dělat nebudu. Mým snem je postavit se po cca 20 letech opět na start nějakého běžeckého závodu. Je mi jedno, jestli budu poslední. Pro mě bude výhra, pokud dokážu doběhnout.
        Běhat jsem přestal po operaci plotýnek, protože to fakt nešlo. Bolelo to jak sto čertů a kila pak postupně šla nahoru. Teď když to zkouším pomalu zatěžovat, tak je zatím klid, ale zatím běhám jen raději cca 700 – 800 metrů. Jinak hlavně jezdím na kole a chodím na spinning. Ten mě ohromně baví.

         
      • Jana Škramlíková, DiS.

        18/04/2014 at 11:41

        Dobrý den, jsem ráda, že Vám byl článek ku prospěchu. Moc Vám fandím při hubnutí a přeji splnění Vašeho snu. Jinak bych Vám ještě doporučila začít raději jízdou na kole, pro zvýšení kondice a svalové hmoty, posilování břicha a zádových svalů a až poté začít běhat. Už budete mít posílený střed těla a Vaše pátek a celkový pohybový aparát bude lépe snášet nárazy při dopadech. Krásné velikonoce J.

         
  7. Hynek

    19/05/2014 at 22:51

    Dobrý den, tak se po delší době zase hlásím. Běh jsem zatím tedy moc ještě nezkoušel. Soustředil jsem se na chůzi (min. 5km/hod), jízdu na kole a na spinning. Ten mě ohromně baví, ale bohužel se teď už skoro nikde nejezdí. Budu s ním proto muset počkat do podzimu, až lidi opět začnou chodit. Jinak, od 1. ledna do 19. května jsem zhubl celkově o 28 kilo.

     
  8. Hynek

    10/06/2014 at 19:59

    Po téměř dalším měsíci se hlásím s aktuálními údaji. Takže do dnešního dne jsem zhubl 31 kilo (ze 123 na 92), takže do mého plánu mi zbývají už jen 3 kila. Běh mi zatím moc nejde, vydržím totiž cca jen kilometr, ale snad se to poddá. Na stravu si dávám pozor. Sleduji, abych měl všechny vitamíny a minerály doplňuji minerálkou. Tu ale nepiji úplně každý den, spíš obden a měním značky.

     
  9. Ivana

    12/04/2016 at 13:42

    Dobrý den,je mi 43 let ,od 15.ledna jsem se rozhodla snížit váhu,při výšce 165cm jsem vážila 75kg,upravila jsem stravu a za 2 měsíce jsem měla 6 kg dole,od té doby jsem za 1 měsíc zhubla 1 kg,před 14 dny jsem začala ještě běhat,jak postupovat dále ,aby se úbytek nezastavil?Chtěla bych dát dolů ještě tak 3-4 kg,ale je to čím dál těžší a demotivující,a proto díky za Váš článek.

     

Zanechat Odpověď

 
