RSS

Jaké je ideální množství soli pro přípravu mléčně kvašené zeleniny

27 říj

O prospěchu mléčně kvašené zeleniny, včetně její domácí přípravy už jsem tu psala. Mnoho z vás si již vyzkoušelo její výrobu. Největším problémem však stálé zůstává množství soli. Pokaždé, když jsem zeleninu vyráběla, sůl jsem dala odhadem a kupodivu to vždycky vyšlo. Jenže před nedávnem jsem shlédla pořad o kvašení zeleniny, kde udávali přesné množství soli používané při kvašení. Hned jsem podle rozpisu udělala kvašené zelí a po 4 dnech kvašení, kdy jsem zelí ochutnala, jsem ho rovnou vyhodila. Bylo totiž tak slané, že se nedalo jíst.

Kolik použít soli?

Soli musí být tolik, aby zajistila kvašení, a zároveň jí nesmí být moc, aby zelenina nebyla přesolená a dala se jíst. Po vyhozeném zelí jsem dala kvasit směs kapusty, mrkve a cibule. Po 4 dnech kvašení jsem v obavách, jestli zelenina zase nepoletí na kompost, ochutnala. Byla výborná. Vykvasila perfektně a slaná byla akorát. A kolik jsem tedy použila soli?

1,2 g soli na 100g krouhané zeleniny

Abyste si mohli pochutnat jako já, přidávám ještě přesný popis mé poslední kvašené zeleniny →

Suroviny:

  • 870 g kapusty
  • 400 g mrkve
  •  70 g cibule
  • 20 g soli
  • trocha drceného kmínu

Příprava:

Jelikož jde o zeleninu, kterou nebudeme konzumovat ihned, je ještě důležitější, aby nádobí a hlavně naše ruce byly opravdu čisté. Nejprve si připravíme 2 půllitrové sklenice se šroubovacím uzávěrem. Sklenice i víčka propláchneme horkou převařenou vodou a necháme vyschnout.

Kapustu omyjeme, nakrouháme na drobno, mrkev oškrábeme a nastrouháme na hrubém struhadle. Cibuli nakrájíme na půlměsíčky, které ještě rozkrojíme na půl. Zeleninu vkládáme do velké misky, posolíme a 3 – 5 minut rukama promačkáváme, dokud zelenina nezkřehne a nepustí šťávu. Poté do sklenic plníme zeleninu. Každou hrst zeleniny, kterou vložíme do sklenice, musíme lehce umačkat. Sklenici naplníme 3 cm pod okraj (během kvašení se totiž sklenice lehce tlakuje a obsah se posouvá nahoru). Do sklenic na závěr vlijeme šťávu, která zbyla v misce od zeleniny. Po naplnění sklenic povrch zeleniny přikryjeme igelitovým pytlíkem, který necháme přečuhovat přes okraj sklenice a uzavřeme (pytlík vkládáme proto, aby mezi zeleninou a víčkem nebyl prostor se vzduchem). Sklenice položíme na tácek a uložíme v kuchyni na místo, kde není moc světla. Po 4 dnech kvašení můžeme konzumovat. Následně už ale sklenice s kvašenou zeleninou uchováváme v chladničce.

Mnoho klientů se mě ptá, jak dlouho taková zelenina v chladničce vydrží. Po pravdě, když si zeleninu vykvasíte opravdu lahodně, budete za chvíli koukat na dno prázdné sklenice. Ale jinak tato zelenina v lednici vydrží určitě 3,4 měsíce.

Články související s mléčně kvašenou zeleninou:

Dejte actimelu sbohem
Mléčně kvašená zelenina

 

Vlastnosti: , , , , , , ,

One response to “Jaké je ideální množství soli pro přípravu mléčně kvašené zeleniny

Zanechat Odpověď

 
