RSS

Proč umělá sladidla nejsou vhodným pomocníkem při hubnutí a proč je dobré se jim vyhnout

24 srp
 

    Sladidla – látky upravující chuť   

      Sladká chuť je pro nás přirozená a potřebujeme ji, nelze se jí vyhýbat. Nadměrná konzumace cukru nám ale neprospívá. V České republice je spotřeba cukru průměrně 37,1 kg na osobu za rok. To je o 9 kg více, než je maximální doporučená spotřeba a o téměř 5 kg více než je průměrná spotřeba v zemích EU.

Vjem sladkosti patří podle vědeckých poznatků k nejpůvodnějším chuťovým zkušenostem člověka. Kojenec vnímá sladké ještě dříve, než najde matčin prs; pozitivně reaguje na sladkou tekutinu, protože sladké – jak se domnívají fyziologové – signalizuje energii, vydatnou výživu pro tělo. Navíc i v mozku dospělého člověka vyvolává jemnou euforii, poněvadž stimuluje produkci „hormonu štěstí“ serotoninu.

      Historie výroby cukru nezačíná v Americe, jak si mnozí myslí, ale ve staré Indii, kde se vyráběl z cukrové třtiny, která byla později do Ameriky dovezena. V Anglii se datuje první záznam o cukru z roku 1099. Tehdy se prodával pouze na předpis v lékárnách. Později, když už se dal cukr koupit, běžně stál kilogram cukru půlroční plat pracujícího člověka, takže si ho mohla dovolit pouze vyšší společnost. V té době lidé ke slazení používali ovoce, zeleninu a trochu medu. 

Cukr má výraznou chuť, sladkost však není vyjádřením míry kvality ani biologické hodnoty. Naše chuťové buňky si na míru sladkosti zvyknou a jiná se jim pak může zdát méně výrazná. Podrážděné chuťové buňky je pak těžší uspokojit např. nepřeslazeným, nepřesoleným nebo nepřekořeněným jídlem. Cukr sice zpříjemní chuť potravin, ale je pouze zdrojem energie a není nositelem jiných výživových faktorů, jedná se tedy o tzv. prázdnou kalorii.  Z hlediska běžného spotřebitele je v současné době nejdůležitější spojení cukru s obezitou. Nevidí možné závažnější následky konzumace vysokého množství cukru, jako například oslabení nervové soustavy, sníženou schopnost zvládání stresu, zvýšenou potřebu sladkého a další.   Náhradní sladidlo (též náhražka cukru) je potravinářská přísada, s větším chuťovým efektem než cukr, ale obvykle s menším množstvím energie. Některé náhražky cukru jsou přírodní, některé jsou syntetické. Používají se tam, kde je nutné nahradit běžný cukr – sacharózu.

    Na pultech supermarketů i v domácí spíži najdeme jen málo potravin, kde by nebyla použita sladidla. Najdeme je naprosto samozřejmě a neodmyslitelně v cukrovinkách, džemech, marmeládách, rosolech, kompotech, ale i v pečivu, mléčných výrobcích, nealkoholických nápojích, žvýkačkách, sušenkách, oplatkách, instantních nápojích, pivu a rovněž ve sladkokyselých konzervách.

    →   Přírodní sladidla

      Nazývají se též náhradní cukry, nebo náhražky sacharózy. Sacharóza není považována za přídatnou látku a není jí přiřazen E kód.

      Je to největší skupina látek co do používaného množství. Na rozdíl od chemicky připravených umělých sladidel vypadají podobně jako běžný cukr (řepný cukr – sacharóza). Z chemického hlediska se tedy mezi cukry řadí. Mají stejnou energetickou hodnotu jako řepný cukr (4 kcal na 1g) a zvyšují glykémii, i když pomaleji než řepný cukr.

Nejvíce používaná přírodní sladidla jsou cukry glukóza, fruktóza, maltózacukerné alkoholy maltitol (E 965), mannitol (E 421), sorbitol (E 420), xylitol (E 967),laktitol (E 966),   isomalt (E 953) a hydrogenovaný glukózový sirup. Jsou to látky poměrně bezpečné i ve větším množství. Používají se k výrobě diabetických, ale i normálních potravin.

Náhražky sacharózy byly zavedeny do užívání v době, kdy byla všechna umělá sladidla diabetikům zakázána. Ani dnes lékaři v zásadě nedoporučují konzumaci DIA výrobků. Jednak obsahují mnoho tuků, jednak neléčí diabetes a kromě nápojů „light“ nemají pro člověka s diabetem zásadní výhodu. Vyšší dávky (nad 25 g denně) mohou vyvolat dyspeptické potíže (poruchy trávení). Dnes povoluje většina diabetologů těmto nemocným používání cukru v omezeném množství, ale je třeba ho započítat do sacharidové složky diety.

    →   Umělá sladidla

      Syntetická sladidla jsou většinou označována jako umělá nebo náhradní sladidla. Historie umělých sladidel je ve srovnání s používáním cukru a dalších sladkých látek přírodního původu poměrně krátká. V roce 1879 objevil americký chemik Ira Remsen spolu s Fahlbergem náhodně sacharin. Téměř všechna náhradní sladidla byla objevena náhodně jako vedlejší produkty či meziprodukty při syntéze jiných látek. Chemicky jsou to látky na bázi aminokyselin.

Většina syntetických sladidel spadá do třídy vysokointenzivních sladidel. Jsou to sloučeniny, jejichž sladkost je mnohokrát větší než sacharózy. Proto je potřeba mnohem méně sladidla s často zanedbatelným energetickým příspěvkem a řadí se tak do skupiny nízkokalorických neboli nízkoenergetických sladidel. Pocit sladkosti způsobený těmito sloučeninami („profil sladkosti“) je někdy znatelně odlišný od sacharózy, proto jsou používána v komplexních směsích, které dosahují co možná nejpřirozenějšího sladkého pocitu.

Název fit, fitness, dia, light aj. většinou spotřebiteli naznačuje přítomnost umělých sladidel v potravině. Používání těchto sladidel se nezadržitelně šíří. Do oblasti jejich působení přibývají i produkty, jež dosud nepatřily do tradiční „dietní sféry“. Na etiketě nestojí žádné upozornění, že jde o „light“ nebo něco podobného. Kupříkladu v některých sladkokyselých konzervách je cukr nahrazen sacharinem (např. červené zelí firmy Efko a Seliko, okurky Clever).

Náhradní sladidla se používají i k výrobě stolních sladidel. Stolní sladidla musí obsahovat jako součást označení text: „Stolní sladidlo na bázi…“ a doplní se název náhradního sladidla.  

Umělá sladidla jsou předmětem sporů a svojí zdravotní nezávadnost. Výsledky vědeckých studií jsou však mnohoznačné. Navíc i rafinovaný cukr je předmětem kritiky.

Mnozí lidé si myslí, že pomohou své dietě tím, když místo tradičního cukru budou používat náhradní sladidla → Lidské tělo se však ještě nedokázalo přizpůsobit těmto umělým látkám. Neví, co je to umělé sladidlo. Reaguje pouze na sladkou chuť. Chuťový signál „sladké“ organismus chápe jako znamení, že je na cestě potrava s vysokou porcí energie a vyplaví proto okamžitě inzulin, hormon regulující hladinu krevního cukru – glykemii. V případě konzumu opravdového cukru by se nám zvýšila hladina glykemie a inzulin by ji dorovnal opět na normální hladinu. Jenže umělá sladidla glykemii nezvyšují a tak inzulin začne zpracovávat a tím snižovat normální hladinu krevního cukru. V krvi je tak nadbytek inzulinu a nízká hladina cukru, což je stav, který se nazývá hypoglykemie. V tomto stavu pak člověk instinktivně sáhne po potravě, aby vyrovnal hladiny cukru v těle. Takže energii, kterou si člověk ušetřil výměnou cukru za umělé sladidlo, stejně doplní jinde a mnohdy ve větším množství. Zjednodušeně řečeno umělá sladidla rozhodí stabilní hladinu krevního cukru, což vede k intenzivním chutím na sladké a následné zvýšené konzumaci pokrmů, obsahujících cukr. 

V této souvislosti je zajímavé, že například ve Spojených státech od roku 1980 prudce stoupla jak konzumace umělých sladidel, tak křivka vyjadřující obezitu populace. Dalším faktem je, že ne vždy je potravina slazená nízkokalorickým sladidlem méně kalorická než stejná potravina oslazená cukrem. Nemá například smysl, spořádat několik dortíků slazených nízkokalorickým sladidlem a myslet si, že nehřešíme. Místo cukru bude stejně vážící dortík obsahovat více tuku, a tedy pravděpodobně i více kalorií. Proto z hlediska kalorické hodnoty potraviny má význam přidávat nízkoenergetická sladidla pouze tam, kde přídavek cukru skutečně zvyšuje kalorickou hodnotu výrobku.

Celkem je v Česku v současné době možno používat dvanáct druhů náhradních sladidel. Pro každé je stanoveno maximální denní přípustné množství spotřeby. Mezi nízkokalorická sladidla patří například sacharin (E 954), cyklamáty (E 952), aspartam (NutraSweet, E 951)  acesulfam K (E 950), z novějších sladidel je to neohesperidin DC (E 959), thaumatin (E 957),  sukraloza (E 955).

Lékaři nabádají, aby se u dětí šetřilo se všemi umělými sladidly. Do speciální dětské stravy je výrobci potravin dávat nesmějí. Podle odborníků platí, že děti by si neměly zvykat na sladkosti a příliš sladké nápoje, protože v dospělosti by mohly mít problémy s obezitou.

Potraviny obsahující více než 10 % náhradních sladidel, musí být na obalu určeném pro spotřebitele označeny výstrahou „Nadměrná konzumace může vyvolat projímavé účinky“.

      Zákon definuje náhradní sladidla jako látky, které udělují potravinám sladkou chuť a které nepatří mezi monosacharidy a disacharidy.

Pro zajímavost →

      E 950 Acesulfam K

      Acesulfam K je syntetická látka, která se v přírodě přirozeně nevyskytuje. Používá

se jako sladidlo a látka zvýrazňující aroma. Je to jedno z nejnovějších sladidel, je asi 200x sladší než cukr a má velmi slabou hořkou pachuť. Je nekalorický, neškodí zubům. Jeho působení je mnohem efektivnější, je-li použit spolu s cyklamátem a aspartamem. Acesulfam K je velmi dobře rozpustný ve vodě a je stabilní během skladování i při tepelném zpracování. Jako sladidlo se používá v potravinářství, ale také ve výrobcích ústní hygieny a ve farmaceutických výrobcích, například v sirupech proti kašli nebo v doplňcích výživy určených ke snižování hmotnosti.                                            

Velké dávky acetoacetamidu – produktu rozpadu acesulfamu K, ovlivňovaly funkci štítné žlázy u pokusných zvířat. Dříve provedené studie vykazovaly možnost karcinogenních účinků. Řada odborníků považuje testy, provedené před uvedením acesulfamu K na americký trh, za nedostatečné a americká organizace CSPI (Center for Science in the Public Interest – Centrum pro vědu sloužící zájmům veřejnosti sídlící ve Spojených státech) doporučuje vyhýbat se této přísadě a řadí ji do kategorie látek konzumovaných v příliš velkém množství nebo nedostatečně testovaných. V malých dávkách snad není acesulfam K škodlivý. Zastánci tohoto sladidla argumentují tím, že v rámci provedených studií nebyly s jistotou prokázány žádné toxické účinky.

      E 951 Aspartam (NutraSweet)

      Aspartam je jedno z nejznámějších umělých náhradních sladidel. Je to syntetické sladidlo a látka zvýrazňující aroma. Byl objeven náhodně při vývoji léku na žaludeční vředy a v přírodě se přirozeně nevyskytuje. Aspartam byl původně považován za dokonalé umělé sladidlo a výrazně přispěl k rozmachu průmyslu nízkokalorických potravin. Látkaje asi 200x sladší než cukr, zanechává v ústech pocit sladkosti a je bez vedlejších chuťových pachutí. Ve směsi s dalšími sladidly se ještě zvyšuje jeho sladivost. Protože je teplotně nestálý, nemůže být používán na pečení a při dlouhodobém skladování ztrácí sladivost.

Toto náhradní sladidlo se v současné době nachází ve většině light potravinách.

Jeho zdravotní nezávadnost je předmětem sporů. Část aspartamu se v těle rozkládá na toxický methanol, který je nebezpečný zejména pro děti a těhotné a kojící ženy. Jedním z dalších produktů rozkladu aspartamu je aminokyselina fenylalanin. Jedinci trpící vzácnou genetickou poruchou zvanou fenylketonurie se musí vyhýbat potravinám obsahující aspartam. (Stolní sladidla a potraviny obsahující aspartam musí být na obalu označeny textem. „Obsahuje zdroj fenylalaninu“.) Diketopiperazin je látka, která vzniká během  metabolického zpracování aspartamu v těle. Existuje studie, dokládající že tato látka hraje roli při vzniku mozkových nádorů.

Aspartam zvyšuje chuť k jídlu, i když se jedná o nízkokalorické sladidlo, 
které většina lidí používá při snižování váhy! Podle některých konzumentů jsou nápoje slazené aspartamem návykové. Vyšší množství může u citlivých jedinců způsobovat bolesti hlavy, žaludeční problémy, svědivé vyrážky a poruchy chování (u dětí).

Na trhu se objevuje pod různými obchodními značkami, z nichž nejznámější je asi Nutrasweet, dále pak Canderel, Fansweet a Irbis.

      E 952 Cyklamáty

Termín cyklamát označuje umělé sladidlo, které se v přírodě volně nevyskytuje. Je 30x až 60x sladší než cukr a v ústech zanechává slabě chemickou sladkou chuť. Směs cyklamátů se sacharinem má vyšší sladivost než jednotlivá sladidla (jedná se o tzv. Synergický efekt). Cyklamáty zároveň maskují nepříjemnou pachuť sacharinu. Směs deseti dílů cyklamátu a jednoho dílu sacharinu se běžně používá pro vzájemné vyrušení chuťových dojezdů. Je extrémně termostabilní a tudíž vhodný i pro vaření a pečení. Může být skladován po dlouhou dobu a nepohlcuje vlhkost. Je levnější než většina sladidel. V šedesátých letech byly cyklamáty nejrozšířenějším náhradním sladidlem ve Spojených státech a prakticky odstartovaly výrobu dietních potravin ve velkém. Když byly v roce 1970 v USA (a krátce po té i v dalších zemích) zakázány, zhoršila se chuť nízkokalorických nápojů a vzrostla poptávka po nových umělých sladidlech. Dnes jsou cyklamáty povoleny v EU a tedy i u nás. V USA povoleny jako potravinová aditiva zatím znovu nejsou.

      Cyklamát je předmětem sporů o svojí zdravotní nezávadnost. Původně se mělo za to, že cyklamáty se z těla vylučují nezměněny. Později byla uveřejněna studie provedená na krysách, krmených vysokými dávkami směsi cyklamátu se sacharinem (10:1), v rámci které bylo zjištěno, že cyklamáty se v těle částečně přeměňují na látku zvanou cyklohexylamin, která je spojována s nádory močového měchýře. Testy na zvířatech naznačily, že cyklamáty mohou způsobovat rakovinu, další studie tento závěr nepotvrdily. V současné době převládá názor, že cyklamáty nezpůsobují rakovinu přímo, ale spíše zvyšují sílu jiných karcinogenů.

      E 420 Sorbitol

      Sorbitol, jiným názvem také D- glucitol je alkoholický cukr. Je obsažen v široké škále ovoce, zejména v třešních a hruškách. Poprvé byl izolován v roce 1872 z jasanu.

Sorbitol je používán jako náhradní sladidlo pro diabetiky. Je asi ze 60 % tak sladký jako sacharóza, ale obsahuje o jednu třetinu méně kalorií.V organismu se mění na fruktosu. Kromě sladidla má využití také jako zvlhčovadlo, stabilizátor, plnidlo, zahušťovadlo, nosič a rozpouštědlo pro barviva a aromata.    

Průmyslově se vyrábí redukcí glukózy. Vedlejším produktem technologie výroby sorbitolu je fruktózový sirup. Sorbitol je rovněž vyráběn v našem těle enzymem, který se jmenuje aldoso reduktáza a přeměňuje glukózu na sorbitol.

Látka není vhodná pro nemluvňata a malé děti a může způsobovat podráždění žaludku a břišní bolesti. Velké dávky sorbitolu (10-15 gramů u dospělých, dle jiných zdrojů 50-75 gramů denně) mohou způsobit nadýmání, prudké průjmy a plynatost. Existují i tvrzení, že je sorbitol spoluviníkem slábnoucího zraku až slepoty a rizika amputací diabetiků.

Advertisements
 

Vlastnosti: , , , , , ,

8 responses to “Proč umělá sladidla nejsou vhodným pomocníkem při hubnutí a proč je dobré se jim vyhnout

  1. Chudoba Milan

    18/01/2013 at 12:01

    Tak jste tomu dala… Čím tedy máme sladit?

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      23/01/2013 at 09:29

      Dobrý den, nejlepší je samozřejmě sladit co nejméně a když už si chcete něco osladit, použijte některý ze sirupů: z agáve, javorový, rýžový, nebo v ještě lepším případě slad: nejběžnější je ječmenný, který se prodává v tekuté formě jako sladěnka, nebo v sypké formě jako sladovit.

       
    • Kolyn

      02/03/2013 at 01:04

      Treba sirupem z topinamburu…

       
    • Dana

      18/08/2015 at 09:10

      Já jsem ale spokojená, používámm Sladii, je přírodní ze stévie. Určitě si jej dám místo kostky cukru a jsem klidnější, že nehřeším, protože to má minimum kalorií.

       
  2. Hanča

    23/09/2014 at 15:47

    Podle mě záleží jaké sladidlo si člověk na hubnutí vybere, ne všechny jsou nevyhovující a škodlivé, podle mě. Já třeba teď užívám sladidlo SlaDIA, je nekalorické, obsahuje sukralózu a stévii a na obalu je přímo psané, že je vhodné pro redukční diety.

     
  3. Terezie

    17/05/2016 at 17:03

    Doporucuji si koupit knizku od pani STRUNECKE.

     

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: