RSS

Pečený lilek s přírodním tofu a bulgurem

10 kvě

 Lilek sám o sobě téměř nemá chuť, proto ho mnoho lidí doma nepřipravuje, jelikož neví, jak s ním v kuchyni zacházet, aby vytvořili chutný pokrm.  Nyní máte možnost to změnit a otevřít lilku dveře do vaší kuchyně.

Lilek

Lilek vejcoplodý, jinak také baklažán je jednoletá rostlina příbuzná s bramborem, která pochází z Východní Indie. Rostlina má podlouhlé plody s tmavě fialovou pokožkou a jemnou měkkou dužinou.
Je vhodný jako dietní pokrm při žaludečních a střevních chorobách a při onemocněních souvisejících s látkovou výměnou. Příznivě ovlivňuje obsah cholesterolu v krvi. Je bohatý na minerální soli fosforu, manganu, hořčíku a draslíku. Kromě vitaminu C, B6, kyseliny listové, niacinu a kyseliny pantotenové v něm najdeme i betakaroten.
Vzhledem k nízké kalorické hodnotě bychom mohli lilek označit jako dietní zeleninu. Ale jelikož se většinou připravuje na velkém množství oleje, nemusí to být zas tak úplně pravda. Pokud ale lilek vaříme nebo dusíme na vodě, chutná velmi fádně. Nejlepší přípravou lilku, která umožní rozvinout jeho chuťové možnosti, a přitom ho nezmění v houbu nasáklou tukem je zapékání.

Suroviny:  2 porce

  • Lilek (jeden středně velký)
  • Balíček tofu natural
  • 120g bulguru
  • Zeleninové koření se solí (solčanka, vega)
  • Sůl
  • Saturejka
  • Petrželová nať
  • Řepkový olej (cca 2 polévkové lžíce)

Příprava:


Lilek důkladně omyjeme a odkrojíme stopku. Poté ho rozkrojíme podélně na čtvrtiny, které pak krájíme na asi 1 cm široké plátky. Nakrájený lilek rozprostřeme na plech a posypeme zeleninovým kořením se solí. Necháme asi 15 minut ležet. Kostku tofu rozkrojíme napůl a potom na malé plátky, které vložíme na plech k lilku. Přidáme koření, polijeme olejem a celé promícháme. Pečeme ve středně vyhřáté troubě přibližně 15 – 20 minut. (Tento pokrm můžeme připravovat stejným způsobem i na pánvi, záleží jen na vás, čemu dáváte přednost)
Bulgur se vaří v trojnásobku osolené vody 15 minut. Není třeba ho předem namáčet ani proplachovat. (Místo soli můžeme použít zeleninové koření se solí).

Tipy: 

  • Bulgur  můžete servírovat jako přílohu nebo ho smíchat společně s lilkem a tofu.
  • V případě, že nejste zastánci rostlinné stravy, místo tofu můžete použít jakékoliv maso.
  • Pokrm můžete udělat ještě chutnější, pokud k lilku přidáte hlívu ústřičnou, žampiony nebo jiné houby, které máte rádi.
  • S kořením experimentujte podle vlastní chuti.
  • Lilek lze zapékat samostatně nebo i s jinými druhy zeleniny (výborné je například spojení s rajčaty) a podávat jako zeleninovou přílohu.
  • V Létě je lilek ideální na grilování – stačí ho nakrájet, nasolit a nechat 30 minut stát aby pustil vodu. Přebytečnou vodu poté otřete z lilku ubrouskem, potřete libovolnou marinádou a můžete grilovat.
Advertisements
 

Vlastnosti: , , , , ,

2 responses to “Pečený lilek s přírodním tofu a bulgurem

  1. Jana

    30/03/2013 at 13:24

    Dobrý den, já ten lilek dneska připravovala k obědu, ale musela jsem ho péct hodinu. Když jsem ho ochutnala po 20 minutách,tak mi přišel ještě na 3/4 syrový. A tu vodu z něj odsáváte do ubrousku nebo ji necháváte na lilku? Díky za info. J.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      02/04/2013 at 07:32

      Dobrý den, možná ten lilek nebyl ideální, jelikož to není sezónní zelenina začátku jara. Jinak měkne velmi rychle., Ano, vodu odsaji ubrouskem.

       

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: