RSS

Prázdné kalorie a energetická denzita potravin, aneb NEZNALOST NEOMLOUVÁ!

28 dub

Prázdné kalorie nebo energetická denzita potravin – často citované pojmy, kdo ale ví, co přesně znamenají?

Při nákupu potravin nebo konzumaci jídel, málo kdo přemýšlí nad tím, jaký přínos má strava pro naše tělo →

1. Nevnímáme, zda je daná potravina či pokrm zdrojem sacharidů, nebo bílkovin, jaký má poměr nasyceným mastných kyselin, kolik obsahuje vlákniny atd.
2. Nezabýváme se ani otázkou, zda přijímaná potrava vyhovuje momentálním potřebám našeho těla.

Preferenci a výběr potravin řídí především naše chuť!

 

Mila – oplatka v kakaové polevě s mléčnou krémovou náplní nebo jablko?

                                            

Potravina

Mn.
(g)

KJ

Kcal

B
(g)

S
(g)

T
(g)

Vláknina

Mila

50

1185

284

4,5

26

18

0

Jablko

190

487

116

0,8

27,4

0,7

3,4

Obsah energie a množství →

     Oplatka Mila váží 50g a do těla přináší energii v množství 284 Kcal. Naproti tomu středně velké jablko vážící 190g přináší 116 Kcal.  Zde se setkáme s prvním důležitým pojmem, kterým je tzv. DENZITA POTRAVIN.
Abyste dostali z jablka stejné množství energie, jako z oplatky, museli byste ho sníst  450g, což je 2 a půl kusu. Kdybychom tedy vyrovnali mezi oběma potravinami obsah energii, budeme mít před sebou na jedné straně 50g a na druhé 450g. Jaké jídlo má tedy větší schopnost nás zasytit?
Představte si kostičku čokolády – váží 6g a má 36 Kcal, na druhé straně si představte hlávkový salát. Abychom dostali ze salátu 36 Kcal, museli bychom ho sníst 200g. Kostička čokolády se během okamžiku rozpustí na jazyku a o nějakém zasycení nemůže být ani řeč. Než ale sníme 200g salátu, chvíli to potrvá a určitě si budemem vědomi toho, že jsme něco snědli.

Nekoukejte jen na obsah energie, důležité také je, z čeho pochází →

Bílkoviny – jablko neobsahuje téměř žádné bílkoviny. Naproti tomu oplatka jich má skoro 5 g. Nedostatek bílkovin v ovoci ale lehce doplníme přidáním jogurtu, tvarohu či jiné vhodné bílkoviny.

Sacharidy – Obsah sacharidů (cukrů) je v obou vybraných jídlech stejný. Ale tak to vypadá jen na první pohled. V obou případech se PRÁZDNÝCH KALORIÍ. To znamená, že do těla přináší energii, ale nenese s sebou žádné vitamíny a minerální látky. Problém je v tom, že při zpracovávání jednoduchého cukru v organismu dochází ke spotřebě minerálních látek a vitamínů, a jelikož je sebou oplatka nemá, musí si tělo potřebné látky čerpat z vlastních zásob. Naproti tomu cukr obsažený v jablku sebou přináší energii i s potřebnými minerálními látkami a vitamíny. Už se tedy nejedná o prázdnou kalorii.
Ač to zní paradoxně, většina obézních lidí je vnitřně podvyživená. Jejich jídelníček tvoří převážně prázdné kalorie, takže žádné vitamíny a jiné důležité látky nejsou do těla dodávány, naopak při zpracovávání jednoduchých prázdných cukrů ještě v těle dochází k odčerpávání jejich zásob.

Tuky – Zde je rozdíl opravdu veliký. Většina druhů ovoce neobsahuje téměř žádné tuky. Oplatky, zejména s náplněmi, jsou tuků plné a bohužel, většinou se jedná o tzv. ZTUŽENÉ ROSTLINNÉ TUKY – i v případě Mily. Tyto tuky nemají s klasickými rostlinnými tuky a výhodami jejich konzumace nic společného. Naopak je dobré se jim vyhnout.
Buďme rádi, že už si tuto skutečnost uvědomili i někteří výrobci a zavedli ji do výrobní praxe – až půjdete nakupovat, vezměte si do ruky tatranku a všimněte si na obale nápisu: žádný průmyslově ztužený tuk.

Vláknina – velmi důležitá součást jídelníčku. Když budeme místo kvalitní stravy konzumovat jídla chudá na vlákninu, těžko splníme její doporučenou denní dávku. Víte, že Česká republika si ve světě drží prvenství v počtu onemocnění rakovinou tlustého střeva? Kromě jiných faktorů, jako je konzumace uzenin aj., za tuto skutečnost může velmi nízký obsah vlákniny v naší stravě.

Kdybychom opravdu snědli najednou 450g jablek, také by to pro tělo nebylo nic pozitivního. I když se jedná o ovoce, stále je to jednoduchý cukr, který se v nadbytku přeměňuje na tuk a je ukládán do tukových zásob. Abychom tedy získali adekvátní náhradu za oplatku s krémovou náplní, přidáme k jablku například bílý jogurt. Dostaneme tak vyšší podíl bílkovin a jen malé množství tuku. Navíc tak získáme zdravou svačinku, která obsahuje všechny potřebné živiny.

Pokud máte doma ve skříňce schovanou Milu, není důvod ji po přečtení článku házet do koše. Tato oplatka s dlouholetou tradicí má velké množství milovníků – i já mezi ně patřím. Ale tuhle pochoutku si dovolím párkrát do roka. Když budete mít kvalitní skladbu stravy, jednou za čas vám nějaká ta sladkost neublíží. Není ale dobré, brát ji jako běžnou součást jídelníčku.  Cílem tohoto článku je podnítit vás k zájmu o potraviny, protože zde platí stejné pravidlo, jako se zákony: NEZNALOST NEOMLOVÁ!

Advertisements
 

Vlastnosti: , , , ,

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: