RSS

Jak se stravovat zdravě i v zaměstnání – Část 1.

14 dub

Strava pro podnikatele, manažery, kancelářské myšky, řidiče, sestřičky aj.

Nemusíte patřit ani k jedné z předchozích skupin, pokud ale v zaměstnání bojujete s nástrahami pravidelného stravování, je tento článek určen právě vám. 

Běžný stravovací model →
Pracujete od ráno do noci, šéf na vás tlačí s uzávěrkou, ráno se nestíháte nasnídat a první jídlo je až oběd.  Svačinu žádnou nemáte a čas si ji koupit také ne, takže druhé jídlo dne si dáte v devět večer a po celodenním hladovění ne a ne „se dojíst“. Snažíte se sice, dát si racionální večeři, ale pocit sytosti nějak nepřichází, proto sáhnete po další hromadě mnohdy velmi nesourodých potravin. Z velkého množství jídla se cítíte těžce, zároveň na vás padne únava a tak jdete spát s plným žaludkem a váš trávicí trakt má noční směnu. Ráno se probouzíte mnohdy ještě unavenější, než když jste šli spát a na snídani ani pomyšlení, tělo se ještě pere s návalem večerního jídla. A tak se zase napojujete na svůj stravovací kolotoč, začínající obědem atd….

Je tohle váš případ??? Pokud máte chuť to změnit, poradím vám, jak na to.

Žádná práce nemusí být důvodem, proč si ničit zažívací trakt nebo postavu. Naopak, správnou stravou ještě můžete podpořit váš výkon, odstranit únavu, zlepšit soustředění, zmírnit dopady pracovního shonu na vaše zažívání a zabránit nenápadnému, ale velmi častému přibírání na váze.

Jak na to?

  • NÁKUP – základ úspěchu

Nákup si musíte záměrně naplánovat. Stačí vám stanovit si jeden den v týdnu, ve kterém si vyčleníte čas na nákup, ze kterého budete těžit celý týden.
Možná je za rohem vaší kanceláře malá večerka, kam si (v lepším případě) ve spěchu odskakujete koupit něco k jídlu, výběr bývá ale omezený a tak si pořád kupujte dokola ty samé potraviny. Pro nákup zvolte spíše větší nákupní řetězec, který vám zajistí pestrou nabídku všech potravin. Pestrost je velmi důležitá, pokud byste stále do kola jedli jen jeden druh jogurtu, sýra, nebo snídaňových cereálií, za chvíli vás omrzí. Navíc stereotypními potravinami se ochuzujete o rozmanité látky obsažené v různých potravinách. Když váš nákup bude rozmanitý, pak také při přípravě snídaně, svačin nebo jiného jídla budete mít na výběr.

  • PLÁNUJTE DOPŘEDU

Ráno, nejlépe ještě večer den předem si představte, jak bude nadcházející den vypadat. Uvědomte si, kolik času strávíte doma a kolik mimo něj (v zaměstnání, na cestách…) a rozumně si rozvrhněte jídlo na celý den a hned budete vědět, kolik a jakých jídel si sebou musíte připravit.

  • KRABIČKY

Určitě netoužíte po tom, aby se vám polévka, pomazánka nebo třeba šťáva ze salátu vylila do kabelky, či jiné tašky. U sklenice riskujete, že ji při převozu můžete rozbít a kdybyste vše dávali do pytlíků, určitě se nebudete zabývat jejich mytím, takže jejich spotřeba bude vysoká.  Proto je vhodné koupit si krabičky na přepravu jídla. Ideální je pořídit si 3 – 4 kusy různých velikostí, a nejlépe krabičky s těsnící gumičkou a pojistným zavíráním, z těch vám opravdu nic neunikne.

  • SKŘÍŇKA PRVNÍ POMOCI 

Do šuplíku od svého pracovního stolu, či kancelářské skříňky preventivně vložte alespoň dvě müsli tyčinky, balíček cereálních sušenek, balení knäckebrotu nebo pytlík se směsí ořechů a sušeného ovoce. Tyto potraviny se vám určitě ve stole nezkazí, a poslouží vám jako svačina v případě, že jste si ji nestihli připravit. Doplněním energie v několika hodinové pauze mezi jídly zabráníte poklesu krevního cukru. Přísun energie navíc podpoří vaše pracovní úsilí a zabrání přejídání po příchodu domu.
Pokud máte v práci k dispozici chladničku, nakupte si do ní do zásoby alespoň dva bílé jogurty, kefírový nápoj nebo balíček tvrdého sýra. Ty pak můžete kombinovat se sacharidy, které máte uložené v šuplíku. Přidáním bílkoviny k sacharidům totiž snížíte jejich glykemický index a ještě lépe si tak udržíte vyrovnanou hladinu krevního cukru. Navíc komplexní jídlo má schopnost na delší dobu zasytit.

    • Málokdy odcházíme z domu, aniž by jsme u sebe neměli kabelku, tašku, brašnu, batoh či jiné pouzdro. Běžně u sebe míváme telefon, doklady, peníze, tak proč mezi tyto věci nezařadit malou, trvanlivou svačinku, která tam bude neustále připravená, pro případ, že se nestíháte najíst, nebo není možnost si něco koupit.
    • Nejlepší volbou je klasická müsli tyčinka
      → je hygienicky zabalená, takže ji stačí rozbalit a konzumovat
      → je trvanlivá
      → je zdrojem složitých i jednoduchých sacharidů, které jsou důležitým zdrojem energie
      → nedrolí se – kdyby jste s sebou nosili cereální sušenky, za chvíli byste z nich s největší pravděpodobností měli pytlík cereálních drobků, což pro rychlou konzumaci na ulici nebude to pravé
      → doporučuji zvolit tyčinku bez čokoládové polevy, mohla by se vám v teplém období roztéct a při konzumaci ve spěchu skončit na vaší čisté košili

Věřím, že vám článek bude vhodným pomocníkem, jak si během pracovního dne uspořádat čas tak, aby jste mohli těžit z výhod pravidelného a vyváženého stravování.

V dalších částech se dozvíte konkrétnější rady a tipy, jak si s ohledem na vaše zaměstnání upravit stravovací režim. Prozradím vám, jak by měla vypadat dopolední a odpolední svačina, jak si vybrat oběd v kantýně a jak vyzrát na nedostatek času a vaše výmluvy, proč nemáte čas se najíst.

Jak se stravovat zdravě i v zaměstnání – Část 2. ZDRAVÁ SVAČINA

Poznámka autora: K napsání článku mě inspiroval člověk, na kterém mi záleží a který mi hodně pomohl. A proto nechci, aby si kvůli práci kterou má velmi rád, zničil žaludek nebo svojí postavu. Takže doufám, že si vezme mé rady k srdci a věnuje také trochu času sám sobě =)

Reklamy
 

Vlastnosti: , ,

6 responses to “Jak se stravovat zdravě i v zaměstnání – Část 1.

  1. .

    14/04/2011 at 15:24

    pytlík cereálních drobků – krásně řečeno :)

     
  2. skramlikova

    14/04/2011 at 17:40

    =)

     
  3. David

    08/11/2013 at 15:01

    Dobrý den, mám dotaz. Nevím jestli mi na něj odpovíte, ale byl bych za to rád. Nevím totiž ,kde to mám zjistit. Všude se akorát píše o tom jak má jíst a cvičit člověk, který dělá sedavou práci, ale co člověk, který stojí celý den na nohou a lítá sem a tam? Dělám kuchaře a zajímalo by mě, jak se mám zdravě a v klidu najíst, když jsem neustále v pohybu. Vím že mám ze zákona právo na přestávku, ale zkuste si představit, že přijdete do restaurace a objednáte si jídlo a vy čekáte a čekáte. Jelikož už čekáte dlouhou dobu, tak se zeptáte číšníka. Proč čekáte dlouho na objednané jídlo a číšník Vám řekne: ,,Kuchař má teď přestávku“. Asi by se Vám to nelíbilo a teď si představte, že ti lidé přicházejí do restaurace a objednávají si celý den. Výsledek je pak takový, že člověk jí nepravidelně, ve stoje, za chůze, jí co má zrovna po ruce nebo až večer, když už má po práci. Dokázala byste mi poradit? Děkuji.

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      20/11/2013 at 15:25

      Dobrý den, chápu, že s ohledem na Vaší práci není lehké udělat si čas na jídlo. V podobné situaci jsou třeba i zdravotní sestřičky, které občas projdou mojí poradnou. Vždycky se dá nalézt řešení. Pokud ale chcete svůj problém opravdu vyřešit, je potřeba, aby jste navštívil odborného poradce osobně. Je třeba zjistit mnoho parametrů (analýzu složení těla, zdravotní stav, denní režim atd.) a podle těch teprve nastavit správný stravovací režim. Nechcete to zvážit???

       
      • David

        14/12/2013 at 03:11

        Dobrý den, myslím si, že zatím nepotřebuji navštěvovat odborného poradce na výživu.Vím jak se má člověk zhruba stravovat, dřív jsem se o to zajímal, když jsem začal sportovat a chodit do fitness centra. Navíc jsem kuchař, který si kvůli posilování zjištoval podrobné složení potravin a sestavoval jsem si podle toho sám jídelníčeky .Zajímal jsem se i o dalších látkách jako jsou vitamíny.Zkrátka něco o tom vím. Můj problém ale je, jak se mám takto stravovat, když mám takovou práci. Špatně jsem se asi v předešlým dotazu vyjádřil. Děkuji za pochopení a hezký den přeji.

         
      • Jana Škramlíková, DiS.

        20/12/2013 at 12:29

        Nevyjádřil jste se špatně. Chtěla jsem Vám jen říct, že poradce tu není jen od toho,aby Vám řekl, jaké potraviny jíst, ale také od toho, aby vymyslel, jak to udělat, aby jste byl schopný je sníst. Takže se udělá analýza denního režimu a návrh, jak se při Vašem zaměstnání zvládnout najíst. Myslím, že by to byla otázka jedné konzultace. Také Vám přeji krásný den. J.

         

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: