RSS

NEzdravá snídaně – sekaná s vlašským salátem

01 dub

I když jsem výživový poradce a spousta lidí si mnohdy myslí, že jakmile někoho vidím něco jíst, hned to skrytě hodnotím, tak tomu opravdu není. Jenže některé věci vás natolik upoutají, že je zcela nemožné si jich nevšimnout.
Zašla jsem si ráno do lahůdek koupit zelný salát a přede mnou byli dva muži. Hned vzápětí jsem zjistila, že si přišli dát „na stojáka“ snídani, a ne ledajakou. Nejdříve na talíři přistál plátek sekané. Hmmm, sekaná, v duchu jsem si představila, kdybych něco takového měla sníst k snídani – možná, kdybych týden nejedla a jen kdybych jí zajídala těmi rohlíky, které se k ní přidali vzápětí, jenže to ještě nebylo celé snídaňové menu. Zbytek talíře se sekanou zaplnila hromada vlašského salátu. Tak tuhle kombinaci už jsem si v duchu radši ani nepředstavovala. 

          

CO TAKOVÁ SNÍDANĚ MŮŽE POSKYTNOUT NAŠEMU TĚLU? 

Mn. kJ Kcal B S T
Vláknina

2 rohlíky

90 946 226 7 46 1 2,7

Plátek sekané

100 1286 306 13 3 27

Vlašský salát

150 1249 302 7 12 26 0,5
Celkem 340 3481 834 27 61 54 3,2
NORMA*   2415 575 21 86 15 7

* pro muže středního věku s celkovým denním příjmem 2.300 Kcal

SLOŽENÍ:

Bavorská sekaná 

  • maso (hovězí, vepřové)
  • vepřová kůže
  • voda
  • bramborový škrob
  • jedlá sůl
  • směs koření
  • stabilizátory: E 450 difosforečnany, E 500 uhličitany sodné, E 250 dusitan sodný
  • dextróza
  • zahušťovadlo: E 412 guma guar
  • antioxidant: E 300 kyselina L-askorbová
  • max. obsah tuku 35%

Vlašský salát 

  • brambory
  • salám (vepřový tuk a kůže, pitná voda, drůbeží maso strojně oddělené, vepřové a hovězí maso, škrob (obsahuje lepek), sója, jedlá sůl, stabilizátory: di-, trifosforečnany, konzervant: E 250 dusitan sodný, dextróza, maltodextrin, koření
  • sterilovaná zelenina (cuketa, karotka, hrášek, celer)
  • majonéza (rostlinný olej, pitná voda, cukr, pasterovaný vaječný žloutek, ocet kvasný lihový, jedlá sůl, látka zvýrazňující chuť: E621 glutamát sodný, konzervanty: E 211 benzoan sodný,  E 202 sorban draselný)
  • hořčice (voda, hořčičné semínko, ocet, cukr, sůl, koření, konzervant: E211 benzoan sodný, barviva: E 102 tartrazin (CI potravinářská žluť 4), E 110 žluť SY (CI potravinářská žluť 3)
  • worchester (česnekový koncentrát, sladový výtažek, Barvivo: E 150d  amoniakový karamel, směs koření, švestková povidla, víno (přírodní), jedlá sůl max. 6%, cukr, ocet, pitná voda, rajčatový protlak, přírodně identické aroma)
  • cukr
  • sůl
  • pepř
  • koření
  • konzervanty: E 202 sorban draselný, E 211 benzoan sodný 

Chtěla bych těm „lahůdkářům“ připsat jedno plus, a to za SNAHU SNÍDAT. Ovšem v tomto případě by bylo lepší snídani radši úplně vynechat →

1. Velikost snídaně překračuje optimální množství – už u snídaně tedy začíná přebytečný příjem živin a zatěžování trávicího traktu. Díky roztaženému žaludku navíc přispívá k dalšímu přejedení u oběda.
2. Úplně chybí čerstvé ovoce, nebo zelenina – zbytečné ochuzení o vitamíny a minerály a živé enzymy
3. Dávka tuku jen v samotné snídani téměř splňuje celodenní normu
4. CHEMIE – všimněte si, kolik látek najednou se dá v takové snídani sníst. Ještě na to máte chuť?

Není divu, že se po takové snídani cítíme unavení, chybí nám energie a chuť na plnění pracovních úkonů, či běžných denních činností. Jak to napravit?

ZDRAVÁ SNÍDANĚ – návrh ideální snídaně pro může, jako výměna za původní nezdravou variantu*
lll

2 celozrnné rohlíky, lučina linie (místo másla), 2 plátky nízkotučného sýru, 3 plátky drůbeží šunky, půl jablka a 100ml 100% pomerančového džusu ředěného vodou, čaj

Mn. kJ Kcal B S T Vláknina

2 rohlíky celozrnné

110 1314 310 11 56 4,5 4,6

Lučina Linie

15 100 24 1 1 1,5  –

Drůbeží šunka

30 153 36 5 2

Sýr
Eidam 30%

40 433 103 10 2 6

Jablko

95 244 58 14 1,7

Pomerančový džus 100%

100 168 40 10

Celkem

390 2412 571 27 83 14 6,3

NORMA

  2415 575 21 86 15 7

SLOŽENÍ:

Lučina:

  • mléko
  • smetana
  • mlékařské kultury
  • jedlá sůl

Eidam 30%  

  • mléko
  • jedlá sůl
  • mléčné kultury

Krůtí šunka pro děti                                             

  • krůtí prsa 85%
  • voda 12%
  • jedlá sůl
  • dextróza                       
  • želírující látka: E407 Guma Euchema    
  • stabilizátor: E451 trifosforečnany 
  • antioxidant: E300 kyselina L –  askorbová

Jak vidíte, v případě této snídaně jsou krásně splněny předpoklady pro ideální ranní jídlo. Dávky všech živin odpovídají normě, nechybí ovoce a tekutiny. Navíc máme před sebou velice pestrý a chutný talíř – takže pryč s předsudky, že co je zdravé, není dobré.

* V případě, že jí pro zdraví doporučených 5 jídel denně. Snídani si mohou dát i ženy, ale místo dvou rohlíku sní jen jeden, vyberou si sýr, šunku, nebo lučinu a buď jablko, nebo džus.

Poznámka: zeleně jsou vyznačená Éčka, která se dají akceptovat a červeně ta, která by se ve vaší stravě objevovat neměla. Jak si můžete všimnou, jedna látka se v jednom výrobku objevuje i několikrát, a tak se zvyšuje i její množství působící na vaše tělo.
E300 kyselina L – askorbová = vitamín C

Reklamy
 

Vlastnosti: , , , ,

10 responses to “NEzdravá snídaně – sekaná s vlašským salátem

  1. Fuj

    04/04/2011 at 17:26

    Tak to bych k snídani nesnědla!

     
  2. Miroslav Sázovský

    07/04/2011 at 15:36

    Tuhle snídani jsem měl vždy rád… hlavně, když jsem dělal brigády na stavbě.

     
  3. pekny den

    15/04/2011 at 15:21

    Po ránu jíst sunku? Po ranu nejim nic z masa, vzdyt zaludecni stavy jeste nejsou pripravene neco takoveho rychle stravit. Třeba takový vývar je dokáže nastartovat perfektně.

     
    • skramlikova

      19/04/2011 at 07:32

      Ano, šunka po ránu není nic lehkého, ale pro člověka, který se ráno nasnídá a potřebuje aby z jídla dlouho čerpal energii, je to to pravé. Určitě máte pravdu, že je po ránu dobré nejdříve nastartovat trávení, třeba tím, že si půl hoďky před snídaní dáte kousek ovoce. Vývar je po ránu také dobrá věc, ale málokdo by si ho k snídani dal. Každý si musí najít, co mu po ránu nejvíce vyhovuje.

       
  4. V.Vik

    27/11/2011 at 08:52

    Tak jsem zvolil zdravou variantu,jen jsem si dal o jeden cererální rohlík víc. „Vlítnul“ jsem do montérek a vyrazil do práce. Zrovna jsme nasazovali spadlý housenkový pás na bulbozer.Asi v minus třech stupních Celsia. Taková vpravdě „brnkačka“. Divný pocit byl už při vystupování z PAD(pojízdné autodílny),nervy jsem chytal až po cca 1/2 hod. práce. Nevěřím,že by to bylo z hladu,nicméně dám příště na kolegův tip: 0,4 l dršťkové polévky + 2 krajíce chleba s propečeným bůčkem,“Éčka“ nepočítaje. Už jen s aspektem na to,že šunka po ránu není nic lehkého…
    :-D
    S pozdravem „Vie bonne“ Sagitt62

     
    • Jana Škramlíková, DiS.

      30/11/2011 at 10:01

      Jsem ráda, že jste napsal svůj komentář, už u montérek mi bylo jasné, o co půjde. Návrh takovéto snídaně byl spíše mířený na člověka, který pracuje například v kanceláři. Pro toho, kdo nevykonává těžkou fyzickou práci, nepracuje ve velké zimě a má možnost se pravidelně najíst. Ve Vašem případě, s ohledme na práci a její prostředí jste si zvolil správně. Polévka po ránu je velmi vhodná, zejména hustá, než vývar. K tomu samozřejmě obilniny, třeba ve formě pěčiva. Místo bůčku bych ale doporučila třeba luštěninovou pomazánku, jelikož neobsahuje živočišné tuky, ale rostliné, které jsou pro tělo mnohem lepší. Děkuji za případné další připomínky.PS: ještě bych do montérek hodila třeba müsli tyčku, pro případ, kdy nebudete mít delší dobu možnost se najíst ;)

       
  5. Michaela

    06/05/2013 at 15:22

    Uf, dát si k snídani sekanou, vlašský salát, tak mám takové zažívací potíže … No, co říct – snad jen – že obdivuji jejich odvahu! Super článek!

     
  6. Lenka

    07/05/2013 at 22:43

    Tak vlašák já třeba vůbec nemůžu, protože ho můj žalůdek ani nestráví. A ta sekaná na obrázku, je to vůbec sekaná? Jinak, moc pěkný článek, připomíná mi to taťku, ten snídá chleba, tlačenku pokapanou octem a cibuli.

     

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: